He de dir que mai havia vist aquestes sigles i res sabia d’allò que representaven, però, malauradament, en els darrers dies s’han anat repetint en diferents ocasions en el meu entorn més o menys llunyà, fins al cas de despertar en mi una certa curiositat.
Resulta que KKR són les inicials
de Kohlberg Kravis Roberts & Co., una multinacional inversora
estatunidenca, fundada l’any 1976, amb seu a Nova York i que sembla que
darrerament, ha passat a controlar Axel Springer SE una empresa de l’Aviv
Group, convertint-se en un fons proisraelí, que ofereix i promou inversions immobiliàries a Jerusalem Est,
Gaza i Cisjordània, territoris pertanyents a l’estat de Palestina, a la vegada
que ha promogut inversions en empreses israelianes de ciberseguretat, armament
i altres que es dediquen a la compra de dades.
D’altra banda, sembla que KKR ha entrat en el negoci de la música en comprar per més de 1300 milions d’euros el grup d’entreteniment Superstruct Entertainment, organitzador i controlador de més de 80 actes diversos i festivals de música arreu del món, els més emblemàtics d’Europa i Austràlia.
Aquesta entrada del fons en el negoci de la música en viu ha portat lligada
una gran polèmica, generant no només en cada esdeveniment programat airades
protestes contra el genocidi que Israel porta a termini en Palestina, arribant
la seua actitud enfront d'aquesta problemàtica molt més lluny, sent diversos i
variats els grups musicals, artistes i discjòqueis inicialment contractats que,
per aquesta raó, i fent seues les justes reivindicacions, han considerat
rebutjar i anul·lar directament la seua participació en festivals controlats
per Superstruct.
I per què, us preguntareu, porte jo hui ací aquest fons i aquesta empresa, una de les principals proveïdores d’oci i espectacles musicals a escala mundial? La raó és més que senzilla. Sembla que des dels inicis d’aquest 2025, controla a Espanya, entre molts altres, festivals com el Sónar, festival de música experimental de Barcelona, el Viña Rock de Villarobledo, el Monegros Desert Festival de música tecno o aquells més propers com l’Arenal Sound de música independent de Borriana o el mític FIB de Benicàssim, sent molts, cada dia se n'afegeixen més, els artistes que es neguen a actuar.
A la llarga llista del sonar, més de 50 cancel·lacions i del Viña Rock en
més d’una dotzena, ara heu de saber que en el proper Arenal Sound un dels grups
clàssics dels darrers anys a la cita borrianenca, els alzirenys la Fúmiga, es
desmarquen i rescindeixen l’acord contractual amb el festival per ser l’organització
partícip del fons KKR i estar el grup en contra del genocidi del poble palestí.
I també en aquesta línia trobem artistes que havien confirmat la seua presència al FIB de Benicàssim, cas del raper porto-riqueny Residente, la cantant Judeline, el grup andalús Califato ¾ i el duo de nou punk lleidatà la Èlite, tots confirmant la seua baixa del cartell inicial. Una decisió presa en tots els casos mostrant el seu posicionament en contra del genocidi i a favor dels drets de Palestina.
Si com va publicar-se en el seu moment el FIB 2024 ja va afrontar una
edició amb dificultats tècniques, crítiques per l'organització i una caiguda de
públic, tot fa pensar que ara, la retirada d'artistes per motius ètics i
polítics complicarà encara més el rellançament del festival amb la gestió
actual, malgrat que des de Superstruct, l’empresa matriu, no paren de negar que
els beneficis dels seus festivals no van a parar al fons KKR, però les crides
al boicot continuen creixent i han rebut el suport explícit de formacions polítiques
com Sumar, Podemos, ERC o IU, a més de moviments socials en suport a Palestina.
Aquestes desercions que sembla han eixit d’alguns dels artistes
participants i que s’han traslladat al públic en forma de boicot, generen una
gran pregunta: seran uns sabotatges efectius o es quedaran en uns actes
simbòlics? Serà realitat i courà als organitzadors o fins i tot serà una
propaganda gratuïta? No haurem d’esperar massa per comprovar-ho. En quinze dies
tindrem la resposta.