El foc és un dels fenòmens naturals més fascinants i, probablement, un dels més decisius en la història de la humanitat. Un dels seus impactes més significatius és que proporciona calor, per això diem que el foc i la calor van junts, però són coses separades, dues parts del mateix tot.
Als valencians sempre ens ha
agradat jugar amb foc, però també som dels que més ens queixem pels episodis de
calor. Des de ben menuts juguem amb foc, només cal veure com gaudeixen els
nostres fills i nets amb els petards i coets en festes, tots amb la seua
caixeta i els més atrevits fent experiments...; també als adults ens agrada el
foc, fins i tot tenim un nom específic per aquell acte nocturn pirotècnic, que
amb un inici suau i delicat, seguit d’un crescendo de llums i estrèpits,
llampades acolorides, figures geomètriques multidireccionals i efectes visuals
combinats amb petards rítmics que acaba amb una explosió de so i color,
l’anomenem nit del foc.
I si el foc el fem
protagonista de les nostres festes, en arribar l’estiu, el protagonisme el pren
l’altra part del tot, la calor, en assolir una gran diferència de temperatura
entre el cos humà i l’entorn.
Tot i que és difícil posar-se d’acord amb quina pot i deu ser la temperatura perfecta per estar a gust, si tenim en compte que la temperatura del nostre cos oscil·la entre els 36 i 37 graus, estareu d’acord amb mi que l’ideal és que el termòmetre en les hores diürnes no baixe dels 20 graus ni tampoc supere els 30, de manera que una mesura perfecta, seria els 25 graus.
A la nit, l'escenari canvia.
Sembla que la gent aprecia a l’estiu gaudir d’una nit fresca. Si prenem
com a referència els 25 graus de màxima durant el dia, una nit
"feliç", meteorològicament parlant, seria aquella que no superara els
20 graus.
Però la realitat i el canvi
climàtic ens diuen que les nits càlides són cada cop més habituals a la nostra
ciutat, i que la calor nocturna és igual de nociva que la diürna perquè
impedeix un descans adequat i agreuja malalties prèvies.
Fins ara, els meteoròlegs ens parlaven de nit tropical, quan la temperatura no baixa dels 20 °C entre la posta de sol i l'alba, i nit tòrrida en què la temperatura no baixa dels 25 °C.
Si analitzem les darreres
nits d’aquest mes, veurem que en Castelló ja hem tingut més d’una nit tropical
i alguna nit en què el termòmetre no ha baixat dels 25ºC; i en alguns llocs no
massa lluny de casa, les temperatures nocturnes no han baixat dels 30 °C,
obligant a escollir nous termes i establir una nova categoria de severitat a la
calor nocturna. Aquestes nits extremes, pel fet que poden arribar a ser més
perilloses que la calor diürna per interferir de forma greu el descans nocturn,
s’han començat a nomenar oficialment, per allò que a l’infern ha de fer una
calor insuportable, infernals.
El nom fa certa por, però és veritat que és perfecte per descriure una situació extrema, perjudicial i molt molesta, com és aquella de no poder dormir a les nits; ara bé, ahir, en un programa de la televisió vaig veure un meteoròleg de l’Agència Estatal de Meteorologia que, en constatar que en diverses localitats Canàries estaven registrant-se ja nits en què el termòmetre no baixava dels 35ºC, es preguntava quin nom caldria emprar per a descriure-les.
Va despertar-me la
imaginació i, com tenia poca feina, vaig començar a pegar-li voltes a
l’assumpte; prompte i per allò de l’afició al foc que tenim els castellonencs
en particular i els valencians en general, se’m va ocórrer que, aquest fenomen
específic, aquestes nits extraordinàries, podrien ser anomenades, per la calor
que desprén aquest fenomen, nits de foc; que us sembla? A parer meu no estaria
gens malament, a la vegada que promocionaríem indirectament els nostres
espectacles pirotècnics més enllà dels límits autonòmics.
Sembla que de moment no hi
ha cap terme per definir aquest tipus de nits, però, si la freqüència augmenta,
és possible que aviat s'haja d'encunyar una nova categoria, jo només faig una
proposta...



















