Sempre he tingut admiració i respecte pels grups de teatre amateur. La seua sempre he considerat una forma més que altruista de fer cultura. Aquestes associacions que naixen amb la intenció de comunicar-se i manifestar-se a través del teatre, amb una finalitat lúdica, a la vegada que creen lligams de comunitat desenvolupant el marc d’oci i temps lliure, fan, escampen coneixement.
També, aquells que em
coneixeu ho sabeu ben bé, sempre m’ha agradat escorcollar, conéixer la meua
realitat més propera, la història, personatges i curiositats, d’abans i d’ara,
del meu poble, Castelló, que considere fonamental per a entendre qui som com a
individus i com a societat. A través d’aquests descobriments i coneixements,
intente arribar a comprendre els esdeveniments i processos que han modelat
la identitat i forma de vida actual.
Per això, des de fa ja un
bon grapat d’anys, tinc especial admiració pel col·lectiu Viure la Mort, una de
les entitats culturals més singulars en defensa i difusió de la memòria social
de Castelló, que sota l’acurada direcció i línia de treball de Queta Ródenas,
mitjançant diferents “actuacions”, propostes escèniques de caràcter immersiu
que combinen patrimoni, història i memòria, ens proposen reflexionar sobre el
pas del temps, el record i sobretot la identitat de Castelló.
Primer van ser els itineraris de coneixement, després els temàtics i els teatralitzats, poetes, alcaldes, personalitats, circuits monotemàtics, futbolistes, pintors, escultors, realitzats en el cementeri de Sant Josep primer i que, més tard van saltar a la mateixa ciutat. Són recordades les representacions el febrer del 2025 a la taverna l’Ovella Negra de “Cartografia del crim” o la més recent del 8 de maig passat “Arquitectes emblemàtics”, a la seu del col·legi d’arquitectes de Castelló.
Representacions que van
aconseguir no només un gran èxit de públic, si més no i, per mi més important,
donar a conéixer la història a la vegada que transformar-la en experiències que
emocionen.
Per això, esperava amb curiositat la nova proposta que l’associació havia publicitat s’anava a posar en escena a partir de les 11 del matí d’ahir dissabte al passeig de cotxes del Parc Ribalta i que es presentava sota el títol genèric de “l’antic cementeri del calvari”, un nou recorregut teatral per la memòria i els personatges de l’antic cementeri.
Tot i que el nombre de
cadires preparades va quedar insuficient i vaig a haver de passar l’hora de
duració dempeus, no, no va decebrem la representació. Tots i cadascú dels
personatges-testimonis, a la vegada que anaven “dient la seua” aconseguien
transmetre el seu llegat als espectadors, i que, quasi sense adonar-nos-en
augmentara el nostre coneixement de la rica història local.
Un nou encert de Queta i tot
el seu grup que ens va fer reflexionar sobre el pas del temps, els records i la
identitat de Castelló dels segles XVII i XVIII, tot embolcallat en una
narrativa accessible i en moments emotiva.
Fer teatre amateur no és fàcil, però fer-ho donant vida a personatges importants per la ciutat és a més d’un orgull tot un repte del qual, els amics de Viure la Mort, en cada posada en escena se superen, i això ens permet als espectadors, d’una banda, conéixer, i d’altra comprendre millor qui som i d’on venim.
M’agrada i crec més que
encertat el títol pel grup de Queta, però vist tot el que fan de manera més que
magistral per la cultura castellonenca, gosaria afegir-li una segona part
“viure la mort... per reviure la història”, una forma de conéixer i així estimar
allò ben nostre, que de manera silent tenim molt a prop, més del que ens havíem
imaginat fins ara.
Enhorabona, amics,
felicitats, Queta, endavant amb la vostra singular tasca de donar-nos a
conéixer antics veïns de la ciutat, que "van descanar“ i en algun cas encara "descansen”
sota el Parc de Ribalta... tot un nou encert!



















