Tot i que el primer que ens
ve a la memòria quan veiem la síl·laba que encapçala aquest post és
l'abreviació de les, per molts alumnes, temudes matemàtiques, no té res a veure
amb el que jo voldria comentar ara i ací, usant l'acrònim sigla MAT, que fa
referencia a "Molt Alta Tensió".
I és que darrerament s'està
parlant i molt a Castelló i les comarques provincials d'una línia de MAT,
concretament de la prevista línia MAT La Plana-Morella, una línia elèctrica de
doble circuit de 400 kV que ha d'anar des d'Almassora a Morella, creuant 17
termes municipals de la província, amb torres de més de 70 metres d'altura i
una envergadura de gairebé 30 m (amb tallafocs de 50 m) i una distància mitjana
entre les torres de 450 m.
Una veritable autopista
elèctrica, una línia per al transport d'electricitat a grans distàncies, molt
lluny de ser una línia de distribució d'energia per donar servei a llars i
empreses, en definitiva un negoci.
I no és que els negocis de
"Red Eléctrica de España" no siguen lícits, tal vegada ho són, però
en aquest cas sembla que la MAT castellonenca ha de servir a interessos aliens
i no al nostre territori, al que maltractarà i perjudicarà, amb un gran impacte
paisatgístic i ambiental.
Però és que a banda, les
línies MAT estan associades amb la incidència de determinats tipus de càncer
per l'emissió de radiació electromagnètica de baixa freqüència, augmentant la
incidència en leucèmies infantils i càncer cerebral en adults tal com ho
demostren algunes revisions epidemiològiques, malgrat la baixa incidència
d'aquestes patologies.
A la vista del revol que
l'anunci de la MAT Castellonenca està desencadenant entre els veïns dels
pobles, ONG mediambientals, APNAL-Ecologistes en Acció, GER-Ecologistes en
Acció, GECEN i SEO/BirdLife, jo em pregunte: tanta falta fa?
La línia projectada, de
segur traslladarà als pobles un model energètic "no desitjat" i, a
més a més, amb uns costos innecessaris i inassumibles, negoci d'un monopoli
privat, havent de carregar-nos amb una colossal infraestructura que, a banda de
tot el que he comentat d'impactes de salud i ambientals, també afectarà
especialment al turisme rural, vinculat al patrimoni natural, geològic i
cultural de molts dels pobles per on ha de passar,.
Voleu dir que aquesta obra
gegantina respon a alguna de les necessitats de Castelló i els altres pobles
per on ha de passar? El projecte ja ha passat la fase d'al·legacions, quants
ajuntaments l'hauran rebutjada? Quants hauran demanat la seua paralització?

No us sembla que en cas
d'estimar-se imprescindible aquesta actuació, seria encertat s'optara per
soterrar la línia i així aconseguir evitar l'impacte que poden generar les torres?
Diuen que es veuran fins i tot a 40 quilòmetres de distància. Però clar, de
segur que si açò no és fa, serà per qüestió econòmica, aleshores com quedem? És
o no és un negoci el que finalment es busca per part de REE?
Ja no em val doncs allò de
"són les despeses inevitables del progrés", ja que afavoreix la
centralització i monopolitza la producció. Que no ens enganyen, no, no m'agrada aquest negoci, i
prou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada