Amb el propòsit que de manera icònica i visual es capte, es recorde o es busque traslladar l'anunci d'un determinat esdeveniment, generalment constituïts per alguna imatge d'alt impacte i un text breu, apareixen en el darrer terç del segle XIX a França els primers cartells, uns mitjans estàtics i visuals l'objectiu final dels quals és captar l'atenció del públic que està en moviment.
Així i al llarg de més de
cent anys, tot i ser uns elements de vida efímera, els cartells, de tots els
gèneres, de bous, de cine, polítics, turístics o de festes han ocupat, en
diferents moments de l'any, parets o aparadors de les nostres ciutats. Actualment,
tot i que la tecnologia ha evolucionat molt i trobem al nostre abast diferents
mitjans de difusió d'imatges variades i complexes, podem dir sense por a
equivocar-nos que el cartell imprés, físic, en paper, no ha perdut vigència.
A Castelló, les festes
patronals dedicades a la Verge del Lledó i les penitencials i fundacionals de
la Magdalena, les dues més importants que la ciutat celebra cada any, han
tingut en el cartell anunciador, en el primer cas des del 1924, any de la coronació
i, en el segon, des del 1945 any de la renovació festera, un caràcter
heterogeni i figuratiu, fet que fa que els veïns any rere any esperem amb
expectativa l'aparició d'aquell element iconogràfic.
La casualitat ha volgut que siga ara, en aquesta mateixa setmana, i només en cinc dies de diferència quan els veïns hàgem pogut conéixer els cartells anunciadors de les festes de Lledó i de la Magdalena del 2024, imatges "encarregades" per la Confraria i el Patronat de Festes respectivament al pintor borrianenc Traver Calzada i al dissenyador valencià Iban Ramón.
Partint del fet que cadascú
té la seua visió i pel fet que cada persona té gustos diferents, que totes les
preferències són vàlides i que sobre gustos no hi ha res escrit, el fet que els
dos treballs s'hagen presentat només amb cinc dies de diferència em dóna peu a
fer algunes comparacions, amb similituds i diferències...
Similituds: Totes dues obres
presentades als salons del Casino Antic, amb l'alcaldessa com a amfitriona, amb
presència de les regines de les festes i definides com a obres que expressen
l'orgull, el castellonerisme i el sentiment.
Diferències: El motiu
central, mentre l'anunci de les festes de Lledó posa l'èmfasi en la corona de
la Verge, el de la Magdalena el posa en el gaiato i el fanal; també respecte al
títol, un amb lema "De l'Amor Nostre Senyora", l'altre sense. També
el disseny és diferent perquè diferents són les visions artístiques dels seus
creadors.
Moderns? Innovadors? Encertats? Representen l'essència del que volen anunciar? Són preguntes a les quals, de segur, cadascú donarà la seua resposta. Jo només vull ressaltar que, sense ser cap expert, a parer meu, el de Lledó en resulta massa monocromàtic, mentre que al de les festes de la Magdalena trobe a faltar alguna referència a l'ermita i la gaiata.
Entenc que com a imatges
festives per promocionar dins i fora de la ciutat aquests dos pròxims
esdeveniments poden ser dos projectes encertats que han estat realitzats amb
molt d'esforç i dedicació. Sobre la manera de triar-los, en els dos casos
"per encàrrec", tinc els meus dubtes si és la fórmula més adequada.
No seré jo ara qui torne a suscitar un debat relacionat amb l'art públic en general i afirme que aquest tipus de cartells, per allò de ser tan populars com siga possible, haurien de ser elegits a través d'un concurs públic, al qual es pogueren presentar els artistes i els creadors, com s'ha fet en el cas dels cartells de la Magdalena per molts anys, entenc que pot tenir pros i contres, avantatges i inconvenients.
Per veure si en aquesta
ocasió s'ha encertat només cal tenir un poc de paciència i veure si, tant l'un
com l'altre, es converteixen en un reclam publicitari irresistible. Aquest serà
el seu veritable triomf. Temps al temps, només falta que l'oratge ens acompanye
en els dies de festa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada