Al plenari d'ahir de
l'ajuntament va ser rebutjada per 15 vots a 12, una moció presentada pel Partit
Popular que demanava al Govern Municipal la recuperació de l'entrada a la
cocatedral de Santa Maria a l'inici i la tornada de la romeria de les Canyes, argumentant
que és necessari mantenir el ritual de la consueta, per ser fidels a un passat
i avançar cap al futur.
Sembla que el Partit Popular
no té gens clar o no vol acceptar que, no estem davant una simple romeria
penitencial com va ser en els seus orígens, una romeria a l'ermita de Santa
Maria Magdalena, de la qual ja es té notícia el 1375, una cerimònia comunitària
de base religiosa, amb penitència, oracions i cants, en record del lliurament
de la ciutat de la terrible pesta que el poble va sofrir l'any de 1348. Aquest
fet marca que la rogativa fora en temps de quaresma, tems litúrgic consagrat a
la penitència que predisposa a la celebració del gran misteri de la mort i
resurrecció de Jesús, una processó, en definitiva, originalment amb un marcat
accent religiós, que té com a destí un lloc de culte.
Per molts anys la romeria va
continuar sent penitencial i amb posterioritat va també assolir un caire de
petició demanant pluja amb motiu de les sequeres que el terme, sovint patia. De
manera que, en els primers segles, la rogativa anual va ser acordada
conjuntament pel clergat i les autoritats, doncs tant a uns com als altres els
hi beneficiava, els uns per mantenir i augmentar l'esprit religiós i els altres
per aconseguir una ciutat més pròspera, més rica i en definitiva millor.
Però, a mitjan segle XVIII,
concretament en 1749 i després d'uns anys de no celebrar-se la romeria, aquesta
es torna a recuperar però amb una motivació substancialment diferent de la
penitencial o de petició de favors celestials. Tot i que continua mantenint-se
el sentit religiós en honor a la Santa penitent, el motiu principal passa ara a
ser d'acció de gràcies i en memòria del trasllat del poble des del Castell
Vell, afegint-se el 1852, festa del VI centenari de la fundació de la ciutat,
al nom tradicional de "romeria", el cognom "de les canyes"
en record de l'èpic camí que feren els primers pobladors de la Plana des del
privilegiat tossal en una nit negra com gola de llop i recolzats amb la canya
que els servia de gayata i guia, puix l'utilitzaven per a tantejar el terreny i
evitar fangars, i també com a, arma defensiva contra alimanyes.
De manera que podem parlar
de dues processons foses en una. D'una banda una romeria, una rogativa, una
peregrinació amb devoció i sentiment religiós, d'acció de gràcies o de petició,
amb una clara participació eclesiàstica, amb eixida des de l'església Major de
la ciutat i retorn a aquella, amb tot un ritual religiós i amb sentit cristià i
catòlic, a la que, segons temps, la historia així ens ho conta, s'afegia o no
la municipalitat. D'altra banda, una processó, cívica, laica, realitzada a la
vegada, el mateix dia, hora i al mateix lloc, amb un caire recordatori d'uns
orígens com a poble, del record del trasllat de la ciutat, amb eixida i retorn
de la corporació municipal des de la casa de la Vila, des de l'ajuntament.
Si l'ajuntament ha d'entrar
a l'església per iniciar-se la romeria, o si el clergat ha de passar per
l'ajuntament a recollir al muníceps, no és obligació ni dels uns ni dels
altres. La romeria s'inicia en un moment i amb un ritual, acabada la missa de
romeus i els regidors i alcalde, representants del municipi, eixint des de
l'ajuntament tenen la potestat d'entrar o no a l'església, podent, per què no?,
iniciar el camí, al costat, davant o al darrera del clergat, als peus de
l'altar o a la mateixa porta.

I ara el que és més
important, tots, tots i totes tenen, tenim cabuda, cadascú amb les seues
creences i amb els seus motius, sense polititzar, sense enfrontaments, fins i
tot aquells que pensen que anar a la romeria només és això, anar, i s'obliden
que cap romeria només és anada, totes, totes tenen anada i tornada al lloc de
l'eixida, siga l'església, l'ajuntament o casa nostra... Està clar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada