És
evident que per allò de la calor, els gelats comparteixen el protagonisme
estiuenc amb les begudes refrescants. I de la mateixa manera que cada temporada
els gelaters ens sorprenen amb nous productes de sabors sofisticats, també si
ens detenim davant les prestatgeries de les begudes refrescants de qualsevol
tenda, super o gran superfície, els nostres ulls faran papallones tractant
d'abastar la gran quantitat de pots i ampolles de diferents marques, colors i
sabors que el comerç fica al nostre abast.
A
les més tradicionals i conegudes, majoritàriament d'origen i patent
internacional, per efecte del bombardeig propagandístic en tot tipus de
mitjans, cas de la més que coneguda Coca-Cola, Pepsi, Fanta, Trina, Aquarius,
Gatorade, Sprite, Schweppes, o Red Bull, tracten d'obrir-se pas, amb més o
menys fortuna, d'altres com Sunny, Aquarel, Minute maid o Lemonaid+ que fins i
tot s'anuncien com "més saludables".
I
és que segons una recent publicació els espanyols consumim més de 2.000 milions
de litres a l'any d'aquests refrescos amb unes despeses superiors als 1.600
milions d'euros, o el que ve a ser el mateix, 46 litres per persona i 35 euros
per any, la majoria, ara, als mesos de l'estiu.
I
malgrat que el consum no ha parat de créixer, l'evolució de marques i fabricants
ha anat disminuint. No fa encara massa anys, 60 o 70 a tot estirar, eren moltes
les empreses familiars que en múltiples localitats elaboraven a més a més de
llimonades i sifons, també refrescos, tot i que aquests, van nàixer a les
farmàcies i com a medicina, i va ser després quan alguns particulars van
llançar-se a la seua fabricació.

Un producte
registrat per Enrique Ribas, "un llimonero" de l'Hospitalet del
Llobregat que, enviava "el preparat" i la fórmula als empresaris de
les diferents zones geogràfiques, perquè aquests, amb 40 grams de xarop per
ampolla pogueren fabricar el refresc i, a partir de 1950, facilitar
"l'extracte" amb sabors a llimona, cirera, taronja, pinya i préssec,
i inicialment també es feia amb sabor a menta, en ampolles de litre i mig, per
fabricar després de l'addició dels productes corresponents, 100 caixons de 24
ampolletes de refresc i que, suposaven pel fabricant de Castelló unes despeses
de 975 pessetes.
Resulta
molt curiós si mirem l'hemeroteca del diari Mediterraneo de l'estiu de 1948,
com trobarem xicotets anuncis de l'empresa Rosa Noviembre, fabricant a Castelló
del refresc Danzon, convidant a tastar-lo, anuncis que no arriben a ser tan
espectaculars com els apareguts en diaris de la mateixa època i de tirada més
important, com és el cas de La Vanguàrdia, on se'l qualifica de "refresco
delicioso y agradable por su aroma y sabroso paladar".
Fins
i tot Luis Romero Pérez el boxejador més important el País als inicis dels 50,
es prestà per "anunciar" en reclams publicitaris. ,de la mateixa
manera que en l'actualitat ho fan cantants o futbolistes, els reclams
publicitaris, que aquella era la seua beguda predilecta abans de pujar al ring.

Hem
de passar la calor com es puga, hidratar-nos és bàsic. Els gelats i les begudes
fredes són les temptacions i malgrat que cal deixar per a ocasions puntuals les
orxates, els gelats, els granissats i les les begudes ensucrades, hui no he
pogut resistir-me i entre “traguet i traguet” d’un refresc modern, bio, que
es defineix com d’aigua i llimona i una
fulleta de menta, el passat es torna a
fer present.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada