Fa uns dies va saltar la notícia. La gaiata-3 "Porta del Sol" havia de fer front a una sanció
de 20.000 euros, imposada per la Subdelegació del Govern, per una infracció
greu realitzada dins la setmana de festes de la Magdalena de l'any 2017,
conseqüència de la denúncia de la Policia Nacional en descobrir que s'estava
emprant per les tasques de vigilància de la carpa festera d'aquella comissió a
una persona, concretament a un soci de la pròpia gaiata, que no disposava de
llicència professional per desenvolupar aquella tasca.
És veritat que estem parlant
de la setmana festera del 2017 i que, la notificació ha arribat ara, després de
l'exercici 2018 i a punt d'iniciar el 2019, quan una nova junta directiva fa
temps va renovar i fer-se càrrec de la Gaiata, però també és veritat que si la
notificació arriba a l'entitat , a la nova junta directiva de l'associació, és
perquè ha estat del tot impossible de trobar el domicili dels anteriors
responsables del col·lectiu.
Davant aquesta situació
"heretada" i per culpa de la situació econòmica de la pròpia
associació, la comissió va fa públic que es veia en la impossibilitat de fer front
a aquesta despesa extraordinària, malgrat que la llei els hi permet, per prompte
pagament, una rebaixa de la multa en un 40%, havent de pagar 12.000 dels 20.000
euros inicials, plantejant-se com a solució dràstica la desaparició de
l'entitat.
Davant el que suposaria la
desaparició d'aquella entitat i partint de la idea que l'errada comesa per
l'anterior comissió voluntàriament o involuntàriament, això és una altra qüestió,
és punible, i amb l'atenuant que els nous dirigents res van tenir a veure amb
aquella irregularitat i que no va repetir-se en aquesta magdalena passada,
sembla que s'ha arribat a una solució provisional, on la resta de les 18
comissions eixiran al rescat de "la Porta del Sol" aportant a manera
de préstec sense interessos, allò que cada comissió considera pot aportar i
així pagar els 12.000 euros de la multa.
Tot un exemple de
solidaritat que ve a traure a la llum dues qüestions interessants.
La primera que el món de la
gaiata, de les comissions de sector, i sobretot de les juntes directives,
necessita no tan sols persones a qui agrade la festa, que estimen Castelló i
les seues tradicions, que dediquen cos i ànima en benefici de la societat, del
seu sector, si més no també persones que siguen responsables, formades o
assessorades per experts i, sobretot, que no actuen en benefici propi, netes i
honestes, que no obliden mai que el seu treball, malgrat ser voluntari, també
ha de ser adaptat a la legalitat vigent en tots els àmbits. Malauradament no
tots valem per tot, tampoc per formar part de les juntes directives de
qualsevol associació i, tal vegada per això, els problemes en els darrers anys
no han parat d'aparèixer en diferents comissions, només cal recordar la
història recent de les gaiates 10 i 16...
I la segona qüestió, una
tasca important de tutela de les diferents comissions li correspon a la pròpia
Gestora de Gaiates com a entitat que ha de vetllar perquè tot allò que les
gaiates facen per la festa, estiga dins de la legalitat i que l'esforç que
realitzen al llarg de tot l'any siga en benefici de la pròpia ciutat a la qual
es deuen, sense "tripijocs" que embruten el bon nom dels sectors.
Partint de la idea que la
inestabilitat i els dubtes no són bons per ningú, tampoc pel món de la festa i
menys encara per les més que dèbils i fràgils comissions de sector, crec que,
en aquest cas, s'ha optat per la millor de les possibles solucions.
Ara bé, Déu no ho vulga,
aquesta decisió deixa oberta la porta a nous possibles "coixins de
rescat" i cobriment d'espatlles, per futures irregularitats. Atenció
Gestora, pel bé de la ciutat i la festa, la feina ben feta, però sense deixar
de buscar, perseguir i actuar enfront dels culpables d'aquella i de totes les
possibles irregularitats, passades, presents i desitgem que no futures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada