D'entrada vull
felicitar-los per l'èxit que, d'altra banda, i d'acord a allò que fa anys ens
cau al damunt com una rèmora, no deixa de ser una sorpresa mai imaginada. Estic
parlant de la victòria aconseguida a Rússia per un xiquet de Castelló, Maikel
Amores, en el campionat mundial de càlcul mental, una competició on
participaven més de 600 alumnes de 16 països i on Maikel ha estat el millor a
l'hora de superar amb el menor nombre d'errors 70 càlculs matemàtics en menys
de 5 minuts.
És veritat que 16 països,
per un campionat del món, en són pocs, no és una quantitat massa
representativa, i que alguna d'ells eren països amb un sistema educatiu de
dubtosa eficiència, cas d'Uzbekistan, Índia, Malàisia, Equador o Filipines,
però tot i això, que aquest xiquet de 10 anys, s'haja imposat en habilitat de
càlcul, demostra que l'entrenament rebut a l'escola, i en aquest cas a una
escola pública de la nostra ciutat, el CEIP Cervantes, res tinga a envejar a
les més prestigioses escoles privades en aspectes tan fonamentals com
l'atenció, la concentració o la memòria i orientació espacial.
I si el fet que un xiquet
de Castelló haja aconseguit el campionat m'ha resultat una sorpresa agradable,
més encara ha estat el que l'acompanyava: també el segon, tercer i quart lloc
de la classificació han estat aconseguits per xiquets de Castelló, dos germans
del CEIP Ripollés i un del centre La Magdalena.
Espanya com a País i
Castelló com a ciutat han estat els veritables protagonistes i triomfadors
d'aquest campionat. Més encara, no és la primera vegada que un xiquet de
Castelló guanya aquest campionat, ja el 2016 un alumne del centre Izquierdo va
proclamar-se campió a l'edició celebrada a Indonèsia.
I aquests bons resultats,
aquesta sorpresa més que agradable per a un veí de la ciutat i que a més a més
ha dedicat tota la seua vida professional a l'educació, no deixa de ser una
sorpresa més que estranya, ja que, segons el darrer informe fet públic pel Word
Econòmic Fòrum el passat mes de març, la qualitat del sistema educatiu espanyol
en l'educació primària ocupa el lloc 55 entre 137, darrere de països com
Indonèsia, Rússia o Armènia i si analitzem en concret, l'aspecte matemàtic
encara eixim pitjor parats, ocupant la 72a posició, per darrere de països com
Zimbàbue, Xipre o Moldàvia.
L'informe PISA, la prova
més internacional coneguda i reconeguda al món, sobre una escala on la mitjana
és el 500, situa a Espanya en matemàtiques en el nivell 486, per sota de la
mitjana de l'OCDE i la UE, i països com Islàndia, Vietnam o Nova Zelanda.
I si analitzem els
resultats per Comunitats, tampoc la Valenciana ix ben parada, només 5, Balears,
Extremadura, Múrcia, Andalusia i Canàries, se situen per darrere nostre en
resultats matemàtics.

El mateix campionat
mundial resulta ser tan sols una propaganda? Els resultats són extrapolables al
conjunt de l'alumnat? Són tan bons els resultats com sembla? Siga com siga,
felicitats als guanyadors, però...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada