S'ha fet públic hui mateixa, la notícia ha despertat cert interés i certa polèmica a les xarxes socials; l'Ajuntament de la capital de la Plana, a través del Patronat Municipal de Festes, ha decidit professionalitzar el cartell anunciador de les festes de la Magdalena per al 2023 i seleccionar un artista d'acord amb un criteri tècnic i professional, deixant de banda el concurs que ha tingut lloc en anys anteriors on s'han presentat diversos cartells candidats, tenint el jurat a escollir entre aquests, sense més opció.
Fa un bon grapat d'anys, no
sempre, que l'elecció del cartell que dóna imatge a les festes de la Magdalena,
ha estat elegit per un concurs en què podien participar tant professionals del
sector com amateurs, un procés de selecció que també suscitava polèmica per
part de les diferents associacions de dissenyadors, que defensaven la
professionalització del cartell, veus que dins del sector de disseny gràfic
opinaven que aquest sistema de concursos oberts a tota la ciutadania venia a
menysprear el treball del professional del disseny.
València i Alacant fa uns anys van deixar de banda el concurs i diferents dissenyadors són des d'aleshores els encarregats de crear cada any la imatge promocional de Falles i Fogueres i els hi va prou bé. Ara sembla que la professionalització ha agradat més a l'alcaldia i la regidoria de festes, tot amb la finalitat de buscar un millor resultat.
Aprofitant la
internacionalització de les nostre festes de la Magdalena, la Generalitat ja va
editar l'any 2018 un cartell alternatiu a l'oficial, encarregat a l'estudi
Juarez Casanova que, en teoria, va servir per a sumar a l'hora de promocionar
les festes. Aquell cartell professional va marcar un abans i un després entre
l'oficialitat autonòmica i municipal.
La convocatòria del 2019 va
rectificar alguns dels punts de les bases del concurs, com l'eliminació de la
votació popular, però va mantenir-lo obert, sense contemplar la
professionalització, i la conseqüència, directa o no, va ser un preocupant descens d'obres
presentades i que reunien la totalitat de les bases.
Front aquesta situació l'Associació de Dissenyadors va aixecar la veu i optar per no recolzar el concurs i presentar una alternativa consistent en crear un comité i a la vegada encarregar el projecte a un artista o dissenyador gràfic concret, amb compensació econòmica posterior. Semblava que allò, com altres moltes coses, caia en sac sense fons, però no.
Ara, 3 anys després i una pandèmia per mig, sembla que la internacionalització i la seua projecció ha estat el que ha animat al Patronat de Festes a canviar el sistema, acceptant que un cartell realitzat per un artista reconegut pot contribuir a reforçar moolt més a projecció de les festes de la capital de la Plana, tant a escala nacional com internacional.
És veritat que, com passa en
altres localitats, cas crec de Saragossa, es pot arribar a una situació
intermèdia i, sense renunciar al concurs aquest estiga enfocat especialment a
professionals, artistes plàstics i creadors d'arts plàstiques, disseny gràfic,
il·lustració o fotografia, o fins i tot estudiants i titulats d'Escoles de
Disseny, Publicitat, Belles Arts i matèries directament relacionades amb la
temàtica, oferint-los la possibilitat de presentar una única obra per autor.
Però clar, aleshores el premi hauria de ser més substanciós. Els 3.000 euros destinats al guanyador semblen poca cosa per un professional de prestigi. Quina quantitat serà l'assignada aquest any per fer l'encàrrec? De moment ho desconeixem...
Mantenir el caràcter popular
del cartell va ser útil durant molts anys, però els temps canvien i
professionalitzar la comunicació a través d'un cartell de disseny sense
concursos especulatius pel mig, pot arribar a aconseguir a la vegada que millor
comunicació entre ciutat i ciutadà, majors nivells de qualitat, o no? Temps al
temps. Mentrestant, cadascú que diga la seua, la llengua no té os...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada