Fa ja més d’un any, va ser el novembre del 2023, quan l’alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, va presentar, un projecte que restava pendent des del mes de setembre del 2021, la nova targeta ciutadana Smart.
Es
tractava d'una mena de bo que es podia obtenir, amb caràcter gratuït per a tots
els ciutadans, en format físic o virtual i que, com a novetat, deien venia a
unir diferents serveis municipals com el servei de préstec de bicicletes
BiciCAS, així com el TRAM, el de transport urbà (autobusos) o el servei de
préstec de llibres a la biblioteca municipal.
Una
posada en marxa que va anunciar-se es faria “en fases” i amb la voluntat de
continuar sumant, de manera progressiva, més serveis públics, amb la “futura”
implicació de les diferents àrees municipals, que s'afegirien a les de
Modernització, Mobilitat i Cultura que, semblava, eren les capdavanteres en
“pujar al carro” en aquest projecte.
Que inicialment la targeta servira per a accedir al biciCAS, al TRAM o treure llibres de la biblioteca no suposava cap novetat, només la unificació “todo en uno” i poc més, però les expectatives futures podien fer-nos arribar molt lluny.
Ha
passat un any, i encara que com ens ho recorden en moltes ocasions, no tinc per
què dubtar-ho, aquest equip de govern treballa per facilitar la vida als veïns,
en la implantació i ús de la targeta, en aquests 365 dies, malauradament trobem
pocs avanços i algun retrocés.
El
passat mes d’agost també va anunciar-se que amb la targeta es podria, en dates
pròximes, accedir als diferents serveis de les instal·lacions esportives
municipals, però crec que, va ser això, només un anunci, i vull pensar, que motivat pel lent avançament del procés
de digitalització del mateix ajuntament, si no estic errat, ara, a punt
d’acabar-se l’any, encara no s’ha fet realitat.
Unes setmanes després, en concret el 4 de novembre passat, van ficar-se en funcionament les anomenades “taquilles intel·ligents”, armaris que faciliten l’accés dels veïns a la compra feta on-line als mercats Central i Sant Antoni, i recollir-la en qualsevol moment en algun dels 11 punts distribuïts per tota la ciutat, accessibles amb la targeta ciutadana. Un servei més a sumar a la targeta en un temps rècord, un any!
Però
si els avanços, si la fase d’implantació s’ha quedat curta, encara pot resultar
més preocupant el fet que, s’anuncien, per dates no concretes, diuen que al
llarg de l’any 2025, uns nous usos com el control de bonificacions en la taxa
de recollida de fem pel reciclatge, amb un procés que ni tan sols s’ha donat a
conéixer de manera experimental.
Una
targeta amb múltiples possibilitats d’incorporació de serveis i usos, però que,
malauradament, després de més d’un any activa, està molt lluny, massa lluny
encara, de ser una “clau mestra” que permeta resoldre gestions i fer ús de
molts serveis locals de manera més ràpida i simple, i que tota la ciutat càpiga
a la butxaca.
Una realitat amb pocs avanços i que podria fer un pas més, convertint-la, per què no?, en una targeta moneder amb què abonar serveis que presten tercers com taxis o pagaments a comerços de proximitat. Fa més d’un any, senyora alcaldessa que vosté va dir pública i textualment “con esta tarjeta no será necesario llevar dinero en efectivo porque también sirve para pagar”. Sí, però no, així serà tal vegada algun dia, però la realitat és que ara com ara no serveix per a pagar ni en taxis ni en comerços de proximitat, i cal continuar portant efectiu a la butxaca.
I
tampoc es pot fer cap tràmit en cap altre servei municipal, ni descomptes en
museus, ni pagament del servei de l’ORA, ni fidelització als comerços, ni
pagaments en pàrquings…, així que, malauradament, la targeta castellonenca a la
fi del 2024 és poc operativa, fent que el pla Edusi en què es recolza i el
finançament Feder que la va fer possible, faça aigües, i el programa operatiu
de creixement sostenible en aquest aspecte haja estat si no un rotund fracàs,
un element, a hores d’ara, poc útil i beneficiós pels ciutadans. Llàstima!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada