La ciutat

La ciutat

divendres, 27 de gener del 2023

Cent, cinquanta, trenta, vint, zero!

Fa un bon grapat d'anys que van instaurar-se els "bons bus" a Castelló. Unes targetes primer magnètiques i després sense contacte, que es compraven i carregaven als mateixos autobusos urbans i que, permetien un descompte sobre el preu del bitllet ordinari, i que beneficiaven a aquells veïns que empraven majoritàriament l'autobús pels seus desplaçaments urbans.

A la fi del 2014 l'aleshores regidora de mobilitat, Carmen Albert, va presentar un nou sistema de venda i recàrrega dels bons, passant a vendre's i recarregar-se en establiments comercials, principalment quioscos i estancs, sense afectar el preu que va continuar sent el mateix.

Per als usuaris freqüents aquests bons, a més a més d'un cert estalvi, van permetre més comoditat a l'hora de viatjar, tot i que les tarifes i els preus dels diferents tipus de bitllets canviaven en funció de diversos factors: edat, nombre de viatges o tipus de família.


Tal vegada el més popular siga l'anomenat bo-bus normal, que permet efectuar 10 viatges sense data de caducitat.
Un bo-bus que abans de l'1 de setembre del 2022 costava 8,20 euros i que a partir d'aquella data i fins al 31 de desembre passat i conseqüència d'una mesura de finançament del Ministeri de Transport i Mobilitat, recollida al Reial decret llei 11/2022, permetia als ens locals sol·licitar l'ajut directe del 30%, passant a costar 5'70 euros i que havia de permetre usar el servei urbà fins el dimarts 31 de gener.

El Ministeri finançava el 30% i l'usuari el 70%, amb una clara finalitat incentivar l'ús del transport públic i reduir l'ús del vehicle privat a la ciutat, fent un pas més cap a la mobilitat sostenible.


Al mateix temps i des de primers d'octubre passat l'ajuntament de Castelló va sumar-se a la gratuïtat del transport públic urbà, al 100% per tots els joves de fins a 30 anys,
iniciativa sufragada pel consistori i la Generalitat, mitjançant l'anomenat Abonament Temporal Jove Gratuït, mesura que, com l'anterior anava a estar vigent fins al 31 de desembre.

Hui, només uns dies abans de finalitzar el període de vigència dels bons i, acollint-se al Reial decret llei 20/2022 de noves ajudes aprovades pel Govern d'Espanya, que recull el finançament per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana de l'ampliació del 30% del descompte dels abonaments als ajuntaments que establisquen una reducció d'almenys un 50% sobre el preu habitual, el nostre ajuntament anuncia que fa seua la proposta i reduirà a partir del dimecres 1 de febrer el preu dels diferents abonaments de transport urbà fins al 50%, assumint el consistori el 20% restant, de manera que, el bo bus normal, que fa 5 mesos costava 8,20 euros, ara podrem adquirir-lo ja per 4,10 euros, descompte aplicable també als altres tipus d'abonaments i títols multiviatge del servei de transport públic urbà amb autobús i TRAM fins al 30 de juny vinent.


I és que incentivar el transport públic davant el vehicle privat, no només aconsegueix reduccions significatives en el nivell gasos, sinó que és més eficient en costos, sempre que hi haja una flota moderna i renovada de vehicles al costat d'una eficiència en horaris i línies.

Agafar l'autobús urbà és un plaer per a molts i una necessitat per als altres. És per això que quan es rebaixen els preus o fins i tot s'exposen aquests transports a plena gratuïtat, és tot un privilegi. Benvingudes siguen aquestes rebaixes i faig vots perquè, en benefici de tots, s'allarguen en el temps i no siguen només incentius electorals. Veurem...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada