La ciutat

La ciutat

dimarts, 17 de març del 2015

A veure si finalment és meu?



 Dóna el diccionari normatiu valencià en la seua entrada escalèxtric, dues definicions, l'una referida a un joc elèctric consistent en un circuit en miniatura, amb ponts, revoltes i pendents, per on es fan circular cotxets controlats amb un comandament, l'altra referida a obra pública, un encreuament de diverses carreteres a distints nivells.

I, si be de les dues accepcions podria parlar avui, del joc, amb enyor d'un temps passat, d'aquells anys 60 i 70 del segle XX quan Scalextrix arriba a Espanya de la ma d'Exin convertint-se ràpidament en tot un símbol i referent dels joguets elèctrics sobre pista i ranura, més actual resulta en aquesta setmana, el parlar de l'escalèxtric en la seua accepció d'obra pública, de pas elevat, modern, dinàmic, àgil i lleuger, en aquella altra època, quan encara no eren ni imaginables les rondes de circumval·lació, els desdoblaments o les variants.


I vet per on, ací a Castelló, un dels escalèxtric, per no dir l'escalèxtric per definició, va ser el que va construir-se sobre l'antiga carretera nacional 340 al terme municipal d'Almassora, al quilòmetre 971 de l'esmentada via, tota una obra d'enginyeria i modernor en el seu dia, però que en els darrers anys, i per allò de la crisi, havia estat una i altra vegada notícia, perquè cap institució volia fer-se càrrec del seu manteniment tot i que demanava amb urgència una intervenció, semblant, com ara s'ha demostrat trobar-se en un “limbe administratiu”.

El matí del passat dijous 12, al voltant de les 11:30 hores, un camió articulat que transportava una excavadora va entropessar amb la part inferior del pont, provocant una erosió i la caiguda de trossos de formigó, de manera que, inicialment va tallar-se la circulació de l'antiga N-340 i del transtit rodat sobre el pont afectat, de l'escalèxtric, per evitar que més trossos del formigó caigueren a sobre la carretera. Dues hores després de l'incident va obrir-se l'antiga N-340, però el pont romandria tancat fins que els tècnics avaluaren el seu estat i decidiren quina actuació específica calia fer per mantenir la seguretat dels vehicles usuaris.

L'estudi sembla que s'ha fet i que els tècnics han emés un informe detallat de danys, però ara resulta que, ni el Ministeri de Foment, ni la Generalitat, ni la Diputació, ni l'ajuntament d'Almassora, afirmen ser els competents, els “amos”, i per tant aquells que han de fer-se càrrec de les despeses de la seua reparació, de manera que el pont ningú el vol i, el que és pitjor, ningú sap de qui és.

Com és possible? Sembla una escena de pel·lícula dels Marx, i tot perquè entre el Ministeri de Foment i la Generalitat Valenciana no es fiquen d'acord per repartir-se les competències dels diferents trams des què va desviar-se la 340, fa prop de 20 anys... Tant difícil és de resoldre esta qüestió jurídica? Cal que s'assumisquen responsabilitats i que es rehabilite i s'òbriga al tràfic ja aquest important distribuïdor del trànsit entre Castelló, Almassora i Vila-real. Senyors, coherència i responsabilitat...

Hi ha una dita molt valenciana que diu “el peix gros es menja al menut”, o el que és el mateix els poderosos es mengen al dèbil, i tot i no ser una carretera local, no seria d'estranyar que el Ministeri de Foment i Conselleria d'Infraestructures feren recaure sobre el més dèbil, l'ajuntament d'Almassora les despeses. Almassora naturalment, protesta, no vol l'escalèxtric...

Tornem al principi, ningú és responsable, ningú és competent, ningú és propietari, a veure si a la fi l'escalèxtric serà meu i jo sense assabentar-me? Caldrà mirar-ho al registre de la propietat. Mentrestant el que és segur i cert, 5 dies després de l'incident segueix tancat, per allí no passa ningú... Vergonya !!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada