En sentir la paraula “Carmelos” a la gent de Castelló, sobretot als veïns de la zona nord, ens ve a la memòria l’antic convent de l’ordre carmelita de la Verge del Carme del carrer d’en Ros d’Ursinos, que durant molts anys va funcionar com a seminari menor i després com a centre educatiu concertat i que, a partir de l’any 2005, fa ja més de 20 anys, quan l’orde va vendre’l a la mercantil Nieregres promociones, va quedar només en ús l’església com a parròquia, tancant totes les seues dependències. Un conjunt catalogat de manera genèrica per la Llei de Patrimoni Cultural de la Generalitat Valenciana com a Bé de Rellevància Local.
El 2008 l’Ajuntament a
instàncies de la promotora va aprovar un programa urbanístic que plantejava la
demolició de l'antic convent per alçar als 5.311 metres quadrats del solar
resultant 30 habitatges repartits en dos blocs de pisos de 3 i 6 altures més planta
baixa, projecte que plantejava a més a més a la parcel·la annexa al convent un
pàrquing subterrani per a residents en règim de concessió, una zona verda
dotada de bancs, parterres i arbrat, donant-se el cas que l’empresa
immobiliària aconseguira vendre alguns habitatges de la futura promoció, però
la crisi va arribar i amb ella la impossibilitat de captar nous clients per la
mala situació del sector immobiliari i la restricció bancària a la concessió de
crèdits hipotecaris, i tot va quedar en un no res…
El febrer del 2018 va publicar-se que el convent s’anava a rehabilitar i reformar per convertir-lo en una residència per a persones grans, en un geriàtric, mantenint-se l’ús dotacional privat i un jardí doble, publicoprivat, en els terrenys annexos. Però, tampoc allò va quallar…
Més tard, el 2019,
l’ajuntament va aprovar un programa especial de protecció del convent i el 2022
la Comissió Territorial d’Urbanisme va acceptar que la propietat mantinguera
els seus drets urbanístics, però el convent, que no havia de ser enderrocat es
convertira en un edifici d'ús terciari, preveent-se la construcció d’un edifici
que recaia al carrer Juan de la Cierva, mantenint-se la zona davantera del
convent davant de l'avinguda Caputxins, com a plaça o zona verda,
pressupostant-se la nova plaça en mig milió d’euros i un termini d’execució de
9 mesos incloent l’eliminació de la tanca que envolta l’edifici per recuperar
l’ús del pati interior i la creació d’un espai obert i modern per als veïns amb
un itinerari de vianants accessible, jardins, mobiliari, punts de descans,
papereres, fanals led i una zona de jocs infantils, però que mai va arribar a
ser realitat…
Ara, a la sessió plenària municipal del passat dijous va aprovar-se, amb els vots favorables del PP, el PSPV i Vox i la abstenció de Compromís, la cessió de la condició d’agent urbanitzador del Programa d’Actuació Integrada (PAI) a la mercantil local Arrendaments Aparici, així com el contracte de programació que s’haurà de subscriure entre ambdues parts per desenvolupar l’àmbit, aprovació que torna a possibilitar una actuació urbanística pendent des de fa anys al voltant de l'històric convent, el desenvolupament del qual es vincula a l'obertura de nous espais públics i la construcció de nous immobles residencials.
Nous espais públics?, Nous immobles residencials? Si és veritat, que no tinc per què dubtar-ho, el projecte del nou agent urbanitzador, contempla segons s’ha publicat,la transformació de l’actual pati interior, tancat a l’ús quotidià, en una plaça oberta al barri. L'actuació urbanitzadora té un pressupost superior als 500.000 euros i preveu habilitar un espai públic de prop de 1.700 metres quadrats amb itineraris de vianants accessibles, zones enjardinades, mobiliari urbà, il·luminació LED i una àrea de jocs infantils. L'objectiu és integrar un recinte històricament aïllat dins la trama urbana i generar un nou punt de trobada veïnal en una zona consolidada de Castelló.
Al detall, entre les
actuacions previstes figura l'eliminació de la tanca que actualment delimita
l'entorn del convent, a tocar de la plaça del Primer Molí, per obrir l'espai i
millorar-ne la integració urbana, la creació d'una àmplia zona verda d'uns 1.550
metres quadrats, concebuda com a àrea d'estada i esbarjo i la incorporació de
més de 600 metres quadrats de jardins, bancs, papereres i altres elements
urbans, reservant-se una superfície privada delimitada mitjançant una tanca
transparent i la construcció d’un edifici residencial de 874 metres quadrats i
un altre immoble terciari d'uns 461 metres quadrats destinat a una residència
per a gent gran.
Més que com a nou espai, em
sona com a actuació urbanística pendent, però, tot i això, tant de bo estiga
errat, puga finalment ser realitat, i no quede tot, com fins ara, en un punt i
seguit…




Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada