Hi ha pobles que celebren el seu naixement d’acord amb la seua Carta Pobla; altres, com el nostre que celebrem com a natalici el moment de la concessió del Privilegi del Trasllat, concedit pel rei Jaume I autoritzant la baixada des del Castell Vell a la Plana.
És ben sabut que aquest
document va estar signat a Lleida el huit de setembre del 1251, per la qual
cosa, aquest proper setembre farà 775 anys; d’altra banda, des de fa un grapat
d’anys, sense ser les festes més importants de la ciutat, van celebrant-se, al
voltant d’aquesta data, una sèrie d’actes entre els quals destaquen les
representacions històriques, vols de campanes, desfilades, homenatges,
concerts, llançament de focs artificials, exposicions, visites, balls i salves…
Actes lúdics, festers que
s’ha tornat costum acompanyar-los de reconeixements oficials, lliurament dels
guardons més preuats de la ciutat, medalles i corbatins. D’acord amb la
normativa municipal aquests honors s’ha d’aprovar per unanimitat de tots els grups
polítics representats al consistori. Així, recorde va fer-se l’any 2025 amb la
Banda Municipal, el periòdic Mediterráneo o la rondalla Els Llauradors, i en
anys anteriors a la Confraria de la Sang, La societat Filharmònica, i Pepin
Marco, entre altres.
Per allò de ser una xifra prou destacada, 775 anys, ja la sessió plenària de l’octubre del 2025 va aprovar-se per unanimitat una moció que “instava l'Ajuntament de Castelló a cercar la participació de grups polítics, entitats castellonenques de caràcter festiu, cultural, esportiu o educatiu, amb la Universitat Jaume I i el Departament d'Història, amb l'ajuda i col·laboració de la Junta de Festes per a la celebració del 775 aniversari de la ciutat”, així com sol·licitar al director de l’Arxiu Històric Nacional, la cessió temporal del document del privilegi, amb l’objectiu d’apropar aquest patrimoni històric a la ciutadania i ser exhibit a Castelló durant l’aniversari que sembla va programar-se entre el 4 i 8 de setembre vinent.
No sé si transcorreguts huit
mesos d’aquella aprovació s’haurà avançat molt, poc o gens ni mica, perquè el
màxim òrgan del Patronat Fester Municipal, el Consell Rector, a hores d’ara no
ha tingut cap informació, ni ha estat consultat per cap mena d’acte ni informat
de les gestions.
Per això em crida molt l’atenció una notícia que està ocupant part del temps dels mitjans d’informació local en els darrers dies i que fa referència a una polèmica sorgida aquesta mateixa setmana a la Junta de Portaveus municipal, enfront de la manca d'unanimitat en la concessió de les distincions de dues Medalles d'Or de la Ciutat i tres corbatins amb motiu del pròxim aniversari, en ser vetada la proposta presentada pel govern local, deixant sense reconeixements al Port de Castelló i a l'Ateneu, entitats proposades per rebre la medalla, i sense corbatí a la Germandat dels Cavallers de la Conquesta, Moros d’Alqueria i Colla del Rei Barbut.
Que l’equip de govern haja
fet públic que la seua proposta que havia de sortir aprovada per consens a
favor de la ciutat abans de ser ratificada pel ple municipal, no isquera, per no
comptar amb el vistiplau dels dos partits de l'oposició, independentment de les
raons encertades o no de PSOE i Compromís, no és admissible si considerem que
la difusió pública del resultat d’unes deliberacions que, d’acord amb l‟Ordenança
Municipal d‟Honors
i Distincions, tenen caràcter
reservat, contempla que les votacions són
secretes, sent, per tant, del tot improcedent assenyalar públicament a grups
polítics concrets pel sentit d'un vot que oficialment no s'ha de conéixer.
Però el que més em dol i pense no s’està fent bé, és que a hores d’ara l’equip de govern “passe” olímpicament del Patronat de Festes, i que, si algun dia arriba al Consell Rector la programació per aquesta efemèride, siga només per aprovar, si de cas, un programa o, simplement conéixer uns actes dels quals no hi han pogut ni tan sols opinar, això sense saber si la Junta de Festes estarà assabentada del que “es cou” a l’ajuntament per part de l’equip de govern.
Senyora alcaldessa, senyores
i senyors del PP i VOX castellonenc, qui ha de fer festes?, qui ha de
programar-les?, i en el cas de les distincions que, d’acord, correspon a
l’ajuntament la seua concessió, que menys que abans de “tirar-ho” endavant
informar o demanar opinió al màxim òrgan fester, tant costa?




Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada