Originàriament la paraula prové del llatí facilis, que pot traduir-se com a "fàcil" i que emana al seu torn del verb facere que és sinònim de "fer". Etimològicament, ve del verb actiu transitiu «facilitar» i del sufix «dor» que indica el que sol fer l'acció o com a agent i causant.
En definitiva i per
entendre'ns un facilitador és algú que contribueix amb estructura i procés a
les interaccions, oferint-nos suport, per fer-nos la vida una mica més fàcil.
En l'àmbit nacional són les
empreses públiques, aquelles en les que la majoria absoluta de la propietat
dels títols corresponen a alguna àrea de l'Estat, les encarregades de
"facilitar" la vida als veïns, als contribuents. Així tots en alguna
ocasió ens hem beneficiat de Renfe, Aena, Adif, Iberia, Telefònica, Repsol o
Correus, per citar les més usuals.
I és que Correus ha estat al
llarg de molts anys l'empresa líder al nostre país en serveis postals,
designada per a executar les activitats de recollida, admissió, classificació,
transport, distribució i lliurament d'enviaments postals nacionals i
transfronterers.
La imatge tradicional de condicionar i franquejar amb segells els enviaments particulars per després depositar-los en alguna bústia de la xarxa postal, va ser un fet habitual al nostre poble per molts anys, i que és veia incrementat en certes èpoques, com aquesta de Nadal, per allò de la moda de la remissió de les felicitacions nadalenques, dels populars "christmas", un fet que, en els darrers temps, i per allò de l'aparició del "e-correu", els mòbils i les xarxes socials, ha vingut a menys.
Aquesta situació i altres
semblants va portar al Grup de Correus el 2020 a tramitar 500 milions de cartes
menys que l'any anterior i a la necessitat de modificar el model de negoci
tradicional, per la caiguda de la carta, responsable del voltant del 70% de la
facturació de l'empresa.
Ara, en aquests dies de
Nadal em crida l'atenció la nova campanya "Vive donde quieras" que
l'empresa ha llançat per televisió amb la finalitat de fer valdre el seu paper
de facilitador del dia a dia dels veïns, com recull l'eslògan de la campanya
"Ells t'ho volen posar fàcil. Nosaltres també".
Un claim, una frase
enganxosa, però que per als veïns de Castelló no és fàcil que es complisca,
quan de tant en tant, necessitem fer ús del servei, ja que "ells",
correus, d'entrada no ens ho posen gens fàcil , més encara, ens ho posen més
difícil que fa uns pocs anys. . És veritat que la típica missiva escrita sobre
paper, ficada en un sobre amb el corresponent segell postal és una imatge cada
vegada més anacrònica, de menys ús, però encara emprada i, pe tant, necessària.
La voluntat de Correus manifestada en la publicitat de potenciar el servei públic perquè el ciutadà reba un servei postal universal de qualitat, xoca de front amb la supressió de les bústies. Fins no fa massa anys, a la seu principal de la plaça de Tetuan, els ciutadans podíem dipositar les cartes ordinàries a les ranures que a aquest efecte existien en un lateral de l'edifici. ·Castelló- España- Extranjero" Però de sobte un dia van encegar-les i, al seu lloc, ara un cartell ens remet a lliurar-les entrant a les dependències, demanant el corresponent torn, fent la cua impertinent i perdent el valuosíssim temps, havent d'adaptar-nos a l'horari d'oficina, cosa que ens desposseeix de poder dipositar la correspondència en el moment que vulguem.
Clar, alguns dels
"jefes" de l'empresa pensaran que per això estant les bústies de
carrer que, com els hi passa a les cabines de telèfon, s'han convertit en un
element clàssic que, com cada cop s'empra menys, van desapareixent.
He llegit en no sé quin
mitjà que aquests elements fa uns 15 anys, superaven repartits per tota la
ciutat, els 45, i que en l'actualitat s'han vist reduïts en més d'un terç. De
manera que en una ciutat que cada dia creix més, sembla podem trobar repartits,
només un total de 17 bústies de columna, dels clàssics de color groc.
De segur que suposa tot un repte per vosaltres, com ho és per mi, localitzar-los, ubicar-los. Per això està suposant tota una odissea poder dipositar una carta que necessàriament he d'enviar en aquests dies. I sense parlar del franqueig, que pel poc ús que es fa del servei, mai saps quina és la quantitat que has de ficar en segells.
Per això el títol que
encapçala aquest post, malgrat que els serveis que es presten a les oficines
s'amplia, i sembla que fins i tot es poden pagar factures de llum, gas i
telefonia, ingressar i retirar diners en efectiu, el bàsic, el de tota la vida,
està més que abandonat.
Si no sé el cost de
franqueig per la constant variació, i no trobe facilitat per saber-ho, si no
puc dipositar quan ho necessite una carta a les bústies centrals de correus per
què estant negades, si cada dia hi ha menys busties de columna repartides pels
carrers i no es localitzen amb facilitat..., aleshores com pot afirmar-se que
el servei de Correus és facilitador, de què? No anem bé.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada