No és gens fàcil innovar, causar sorpresa o presentar una cosa mai vista, en un acte oficial clarament acotat, amb una estructura rígida i amb un patró ben definit, tot i que estiguem davant d’un acte, que ajustant-se a uns cànons, entra dins d’allò que anomenem “acte fester”.
És el cas, sense anar més
lluny, de l’acte celebrat el darrer diumenge de febrer a València, la popular
“crida” o invitació que la fallera major de la ciutat fa a veïns i forasters
convidant a la festa, o el que la nit d’ahir va tenir lloc al Palau de la Festa
de la nostra ciutat, la Galania a la regina de les festes de la Magdalena, acte
de manifestació de l’estima del poble, reverència i gratitud cap a la dona que,
al llarg de tot l’any, ocuparà el rang més elevat en la representació festera
de la ciutat.
Un acte que segons uns cànons establerts no escrits, des dels seus inicis amb menudes variacions gira al voltant de tres pilars clarament definits, la música, la paraula i la homenatge en forma d’ofrena. La que anit el Patronat de Festes mitjançant la Junta de Festes va preparar i oferir a la senyoreta Paula Torres, envoltada per les dames de la ciutat i les dinou madrines dels sectors gaiaters, no va ser diferent.
Una galania que amb un fil
conductor al voltant de tres símbols castellonencs, el campanar, la gaiata i la
Verge de Lledó, va anar despertant emocions i fer aflorar sentiments en
diferents moments, amb diverses representacions escèniques més o menys encertades,
com aquella en el primer espectacle, quan la forma plàstica representant la
“Campana Vicent”, recordava molt la cúpula de “l’església de dalt d’Altea”, o
aquell altre moment, quasi a la fi, després de l’acomiadament de les diferents
madrines i dames, amb un escenari ocupat només per la Regina, centre de totes
les mirades i protagonista indiscutible de l’acte, tota una cohort de moros en
diferents filades han ocupat primer el passadís i després tot l’escenari,
convertint-se, amb els seus espectaculars vestits i caracteritzacions, en els
protagonistes del moment.
Entenc que els Moros vulguen lluir-se més que mai, entenc que vulguen rendir homenatge a la regina, però no, aquell no era el moment, aquell era el moment de Paula, no dels moros; tota aquella ostentació, pompa, fastuositat i sumptuositat, en aquell moment no tocava, fent més sensació d’una exaltació mora, d’un lluïment de l’entitat, que d’un acte de homenatge, que hagués estat coherent si s’hagués realitzat en el moment de les ofrenes al costat de la Colla del Rei Barbut o de la Germandat dels Cavallers. Aquell hauria estat el seu moment.
Podem imaginar per uns
instants que a Alacant, el dia de la proclamació de la Bellesa del Foc
apareguera en escena com a pleiteisa tota una comissió gaiatera desfilant al
darrere d’una gaiata?, o el mateix dia de la “crida valenciana” en alguna part
de l’acte s'il·luminara una gaiata per visibilitzar la festa de Castelló? Què
els semblaria?
Malgrat que els Moros d'Entrilles són castellonencs, tota aquella parafernàlia, semblava transportar-nos a les festes germanes de Moros i Cristians d’Alcoi, Ontinyent, Crevillent o Villena, amb l’agreujant del moment, quan el protagonisme màxim no havia de recaure en els moros sinó en la regina.
Per moments la regina,
restant tota sola a l’escenari, va quedar eclipsada pel “boato” moro, arribant
a desaparéixer tapada per les ballarines i les filades que, amb la seua
escenografia difícilment cabien al damunt d’aquell escenari, i mira que era
gran!!!
Tot i això, cal dir que la
nit de la Galania va resultar tot un èxit per la ciutat i, ni l’amenaça de
pluja, ni les quatre gotes que van arribar a caure, van aconseguir deslluir
gens ni mica l’acte, constituint un esperançador preludi d’unes festes que, estan
més vives que mai, en un poble, Castelló, que ahir va engarlandar-se per
festejar i apropar-se una mica més a la que és ja la seua màxima representant
festera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada