La ciutat

La ciutat

diumenge, 22 de setembre del 2024

El Bicicas se'n ressent.

Així titula la premsa local hui, darrer dia de la setmana de la mobilitat, l'ús que els castellonencs fem del servei municipal de préstec de bicicletes. Tracta de justificar la davallada que en els darrers mesos i anys va registrant el servei, dient que "la culpa" està sobretot en la irrupció d'altres formes i maneres de moure's per la ciutat, com és el cas dels patinets.

No diré que el patinet, sobretot els elèctrics, no siga una alternativa actual per un transport ràpid, mai no hi ha hagut fins ara una solució de mobilitat individual amb un creixement tan accelerat com el del patinet, tot i que com es demostra cada dia, no són ni sostenibles, ni saludables ni segurs, però aquest tipus de mobilitat personal que repercuteix massa en la mobilitat dels vianants, si ha vingut per quedar-se i competir amb l'ús del bicicas necessita una ordenança i regulació administrativa clara que, a hores d'ara no crec existisca.

El patinet, juntament amb la bicicleta, poden arribar a ser els mitjans de transport estrella per assolir una mobilitat urbana sostenible, però si volem que el servei de bicicas repunte, si no volem que el nombre d'usuaris i viatges continue en clara davallada, cal ficar solucions. Estem en una ciutat, Castelló, on per la seua orografia i climatologia, la bicicleta hauria de ser el mitjà de mobilitat per excel·lència i, vet per on, no ho és.


La causa per mi està ben clara
, ni les bicicletes són modernes, ni el sistema d'ancoratge és eficient, ni el manteniment és el necessari. Només cal eixir a altres ciutats on hi ha un sistema de mobilitat semblant, cas de Sevilla (Sevici), Murcia (Muving), Salamanca (Salenbici), Logroño (Bicilog), Barcelona (Ambici), Madrid (BiciMad) o València (Valenbisi) per veure i comparar...

És més que preocupant la davallada soferta en l'ús del servei bicicas, perquè des d'aquell llunyà en el temps 2008 en què va posar-se en marxa, tot i la renovació de bicicletes, el model no ha canviat, i si inicialment va triar-se una bicicleta senzilla, poc atractiva, gens dinàmica i moderna, ara quinze anys després resulta que el sistema continua sent el mateix, i els potencials usuaris, cada dia que passa el veiem menys atraient.


No m'estranya que el bicicas es ressenta, clar, amb aquesta situació ho té difícil per competir amb el Tram, els autobusos urbans o els patinets
. Sembla que el passat dijous va presentar-se un nou conveni signat amb l'empresa Maquiver fins a l'any 2032, amb un cost superior al milió d'euros anual, i que ha de suposar la renovació completa de les 550 bicicletes actuals i dels bancs d'ancoratge, però, amb el mateix sistema i model?

En cas de ser així, senyor Ramirez, regidor de mobilitat, crec que s'haurà perdut una nova ocasió de ser capdavanters. La raó és que sembla que la gran novetat presentada consisteix en unes noves bases "modulars", una app "més àgil" i unes bicicletes "noves", però no un nou sistema d'ancoratge que facilite la incorporació d'un nou model de vehicle modern, més àgil, d'acord amb uns nous temps i que convide al seu ús.


Entenc que, com va afirmar no fa massa dies el regidor, el model de bicicleta pel qual aposta el municipi siga el d'acer, en considerar-se el material més apropiat perquè són més resistents; però, per raons de durabilitat, baix manteniment, lleugeresa i baix impacte ambiental, les bicicletes més modernes, i la majoria de les emprades en altres ciutats en els seus sistemes de préstec, són d'alumini o d'aliatge i els sistemes d'ancoratge molt més senzills i pràctics que els nostres, fent sensació, les bases i les bicicletes aportades per Maquiver, de ser menys "modernes i pràctiques" del que la ciutat es mereix.

Ara s'inicia una nova etapa. S'acaba de publicar que el nombre d'usuaris actius del servei en aquest 2024 en son 4346, veurem d'ací a uns mesos si el nou conveni, ordenança i novetats previstes, fan que el nombre augmente. Des de l'ajuntament diuen que les perspectives són bones. Temps per venir futur...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada