La ciutat

La ciutat

divendres, 21 de juliol del 2023

Massa grans.

No vull ser categòric, però allò que vull comentar hui és una de les observacions que, darrerament, més em colpeja quan vaig pels nostres carrers; tal vegada siga només una percepció personal, però la meua observació quasi diària em permet afirmar que els autobussos urbans que circulen per la nostra ciutat són, a parer meu, massa grans.

I per què ho dic? Perquè podem veure dia sí, dia també, com en son molts i de línies diferents que en els seus viatges “programats” circulen quasi buits, és a dir, sense cap passatger o amb una, dues o tres persones.

És veritat que els autobussos són un servei públic municipal, que mai i en cap ciutat han de ser considerats un negoci i que, tot i que en moltes línies siguen, tal vegada, deficitaris, cal mantenir-los, d’això no hi ha dubte.


Però potser sí que és bo preguntar-se si realment cal tenir vehicles tan grans per a un passatge tan minso. Jo mateix, que en aquest moment i per les circumstàncies personals, no viatge  massa en autobús urbà, en moltes ocasions, quan un d’aquest vehicles passa pel meu costat o s’atura a un semàfor, observe que el conductor va quasi ell sol i irremeiablement pense que allò, aquell servei és poc sostenible.

Això sense parlar de les dificultats que alguns d’aquells autobussos tenen, per les característiques dels nostres carrers, per maniobrar, per girar o fins i tot per poder en ocasions passar.

Davant de tot açò, aprofitant que ara hi tenim un “nou ajuntament” jo li preguntaría a l’alcaldessa i al regidor de trànsit, si no seria possible substituir-los per minibussos, ja que crida molt l’atenció el veure buits uns vehicles tant grans fent un servei que, probablement, podría cobrir-se amb autobussos més xicotets. Crec que ara és un bon moment almenys per estudiar-ho.

Sembla que fa ja un parell d’anys l’ajuntament va adquirir quatre minibussos per donar servei “a la carta” i així millorar  la cohesió i vertebració de la ciutat, connectant el centre amb els barris perifèrics del sud i les urbanitzacions de muntanya. No sé si seguiran emprant-se i si són realment útils, però jo fa temps que no en veig cap.


A hores d’ara crec que a la ciutat disposem de 18 línies urbanes amb una flota de més de 40 autobussos, fácilment reconeixibles pel seu color verd, amb gestió de l’empresa “TUCS”, Transport Urbà de Castelló; són vehicles de diferents models de la marca Iveco, i tots ells amb més de 30 seients.

Supose que l’empresa tindrà un control exhaustiu del nombre de passatgers per línea i servei, per la qual cosa, no ha de resultar massa difícil pensar en quines línies podrien ser susceptibles de cobrir-se amb uns vehicles més menuts, més fàcils de maniobrar i, també més sostenibles; fins i tot podria provar-se algun tipus de vehicle elèctric, tal vegada en aquelles rutes més cèntriques, com es fa ja en algunes altres ciutats de característiques semblants a la nostra, el que suposaria una alternativa més ecològica als vehicles actuals, amb un menor consum de combustible i la disminució en l’emissió de gasos. Recorde, com si fos un somni llunà, haver vist circular en alguna ocasió, un minibús urbà pel carrer d’en Colon…


No és necessaria en una ciutat com la nostra la disponibilitat de vehicles de transport de passatgers, tan grans i voluminosos en totes i cadascuna de les linies urbanes. Emprar vehicles més menuts brindaría grans beneficis tant per la salut dels veïns com pel medi ambient.

Senyora Carrasco, la substitució progressiva dels autobussos urbans actuals per vehicles elèctrics i més menuts en alguns casos, seria, sens dubte, una mida que estaría més d’acord amb el seu us diari i tot un encert pel seu nou equip de govern, només és una idea, però… vostè mateix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada