Hui, dia dos-cents vuitanta-tres de l'any, dimecres nou d'octubre, més enllà de la seua rellevància històrica, l'alliberament de la ciutat de València del domini musulmà, és celebra la festivitat de Sant Donís.
No conec cap Donís, Dionís, Dionisi o Dionisio, en record d'aquell que la
tradició, no la constància històrica, diu va ser el primer bisbe de París,
personatge singular que sent decapitat amb una espasa va incorporar-se i,
replegant el cap, va caminar fins al cementeri.
No tenia cap culte significatiu a la València musulmana, ni per als
conqueridors cristians. Però la coincidència de la data de l'entrada del Rei En
Jaume I amb l'onomàstica va fer que, aquest sant i la ciutat de València,
tingueren per sempre una forta relació.
La commemoració de la conquesta i el culte al sant quedaven així units des
de ben d'hora, però els canvis històrics i polítics van transformar al llarg
dels segles la seua significació, mentre que les autoritats civils i religioses
celebraven la concessió dels furs del Regne, el poble pla també demanava favors
al sant, contra la pesta o la fam, però tot molt limitat i concís pel veïnat de
València.
I si la figura de Donís, està lligada al dia de l'entrada del rei al cap i
casal, també la tradició que diu que, els valencians de la ciutat, i només ells
i elles, després de la conquesta, en senyal d'agraïment, complimentaren el rei
amb productes de l'horta, embolicats amb un mocador, per la qual cosa, aquella
"mocaorà" i tot el que ha vingut lligat a la mateixa amb
posterioritat, també es circumscriu a València.
I de la mateixa manera que no conec cap Donís, tampoc trobe a Castelló, ni entre els amics i coneguts, no ningú que espere aquest nou d'octubre amb candeleta per regalar a la seua estimada, mare, germana, núvia o esposa, la "piuleta" i "el tronador", llepolies en massapà, record d'aquelles fruites i hortalisses.
És possible que per allò "d'aprofitar les caigudetes" en algun
obrador o pastisseria del nostre poble,
hui s'hagen elaborat i venut algunes "mocadorades", però, de segur,
que haurà estat un fet més que testimonial i entre veïns amb fort arrelament a
Balansiya, a la capital del Túria.
No, ací a Castelló, ni Donís, ni mocaorà han tingut, tenen i quasi gosaria
dir aconseguiran mai tenir un fort pes específic. Ací, les nostres tradicions
en són unes altres, allò que ens fa valencians no són ni Donís ni mocaorà, allò
que ens uneix a València, a Alacant i la resta de pobles des de Vinaròs fins a
Oriola, és, en primer lloc, la llengua comuna, la que va portar-nos el rei, el
dolç valencià, juntament amb l'estima pel penó de la conquesta i les lleis que
van fer-nos un poble avançat per l'època.
Més encara, malgrat que alguns s'entesten, sense cap fonament, a considerar Sant Donís com a patró dels enamorats valencians, fins i tot i des de fa uns quants anys, per decisió del Concili Vaticà II, Donís de París, al costat d'algunes altres figures considerades sants i santes, per manca d'historicitat, per oferir grans dubtes la seua existència real, van deixar "oficialment" de ser-ho.
La millor manera de celebrar a Castelló el 9 d'octubre, sens dubte és
reconeixent-nos gràcies a l'impuls i tarannà del rei Jaume I, com a poble
paradigma de la tolerància, en el que si abans van conviure harmònicament tres
cultures, la musulmana, la cristiana i la jueva, ara ens ha de continuar
distingint com a poble acollidor, integrador i on la convivència en pau és
possible. Deixem-nos de Dionisis i de mocadoraes, això no és específic
nostre...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada