La ciutat

La ciutat

dimarts, 7 de febrer del 2023

Se n'ixen els bitllets de les caixes fortes!!!

S'acaba de fer públic en aquests dies, els sis principals bancs espanyols –Santander, BBVA, CaixaBank, Sabadell, Bankinter i Unicaja Banc– van obtenir el 2022 uns guanys de 20.849 milions d'euros, fet que suposa disparar el benefici un 27,86% en comparació del que van obtenir l'any anterior.

El motiu que explica els guanys històrics de la banca espanyola a l'últim exercici és ben senzill, i pot resumir-se en tres línies, el cobrament d'un interés creixent pel que presta, una remuneració pràcticament zero per remunerar l'estalvi i el tancament diari d'oficines i la consegüent disminució d'atenció directa al públic.

En el cas dels préstecs personals, la mitjana se situa en el 6'5% d'interés a abonar, els interessos mitjans abonats per l'estalvi se situen al voltant del 0,70%, i el nombre d'oficines tancades i llocs de treball amortitzats, lloguers i sous estalviats el 2022 en el conjunt de l'estat espanyol, han estat de 1300 les oficines i 5800 els treballadors.


Trenta-una són les entitats que "treballen" a la nostra província, amb un total de 261 oficines obertes,
de les que quasi el 75%, 195, pertanyen als cincs grans bancs, Caixabank, Cajamar, Santanter, BBVA i Sabadell. I una altra data significativa, 36 han estat les oficines tancades en el darrer any amb un 67% de pobles de la província, aproximadament 90 dels 135 que no disposen d'oficina permanent.


De la mateixa manera que la sanitat i l'educació, l'atenció a la dependència, els serveis socials, el transport públic o les pensions, són drets ciutadans que obliguen les institucions, també l'activitat bancària és necessària i essencial per a assegurar l'estalvi, gestionar els pagaments i cobraments o facilitar el consum de les persones i de les famílies i, per tant, i més encara ara, després de coneguts els beneficis astronòmics, no oblidem obtinguts amb els nostres diners, és de justícia que els nostres governants facen el possible i l'impossible perquè tots els ciutadans puguem disposar d'una banca de proximitat, amb un servei per a la ciutadania eficaç, barat, universal i proper, que arribe a tots els racons de la nostra geografia, i que oriente les seues activitats, també els seus guanys, amb criteris ètics, sostenibles, democràtics i de control social en benefici, naturalment propi, però també de tots.

Amb aquestes premisses entenc que els bancs, qualsevol banc, no tinga bona fama entre el veïnat; fins i tot existeix una entitat que emet un Anunci televisiu que enfront de l'afirmació estesa entre els ciutadans que "els bancs són tots iguals", es revela dient "NO!" i tractant-ho de demostrar oferint un horari, un servei i una atenció al client que, diuen s'adapta a tots, desmarcant-se com una entitat propera, amable i amb vocació de servei.


No sé si serà cert allò que afirmen,
l'oferiment al client d'un servei personalitzat i presencial amb l'horari més extens del mercat, i dic que no sé si serà cert perquè, quina casualitat, aquesta entitat amb seu a la localitat de Paterna, no disposa de cap de les seues 75 oficines en territori castellonenc.

Vistes les xifres astronòmiques de guanys, jo em pregunte: repercutiran d'alguna manera aquests diners en benefici dels clients? Serviran per a humanitzar i flexibilitzar el tracte, la calidesa humana, l'apropament i la rellevància envers el client? O, només serviran per a omplir encara més les caixes fortes de les entitats?

No és acceptable que la banca en el seu intent de retallar costos, i després de tants guanys, abuse dels clients, sobretot de la gent gran, a qui contínuament se'ns exigeix una competència digital que no sempre tenim, i tampoc que deixe els pobles petits, que solen tenir com a veïns majoritàriament també gent gran, sense caixers ni oficines.

Me n'alegre que les entitats bancàries espanyoles hagen tingut un any 2022 tan exitós, però m'agradaria veure'm prompte compensat amb alguna alegria personal, quan alguna de les meues entitats de confiança de tota la vida, tinguera un bonic detall amb mi. No demanaria massa, ni oficines luxoses ni cites prèvies, simplement un tracte personal i un augment dels interessos d'acord amb l'augment de la vida; de segur que aconseguirien que jo, i altres com jo, tinguérem més interés per "portar-los més perretes"...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada