La ciutat

La ciutat

dijous, 23 de febrer del 2023

Som moderns

Quan vaig pel món m'agrada fixar-me en allò que "no tenim" a Castelló i que per algun motiu em produeix certa enveja, sobretot allò que puc trobar-me a qualsevol carrer, plaça o avinguda, generalment algun moble o element que ajude a facilitar la vida veïnal.

Passos de zebra intel·ligents, contenidors de disseny pel reciclatge dels productes més variats, seient i bancs anatòmics públics, punts d'informació ubicacionals, de trajectes o informatius, o simplement jocs infantils adaptats per a menuts amb discapacitat, són alguns dels elements que ara em venen a la memòria.

La vesprada d'ahir i per circumstàncies que no vénen al cas vaig desplaçar-me fins a la basílica de Lledó. No era la primera vegada que passejava per l'avinguda després de la seua recent remodelació, per tant, en certa manera ja estava familiaritzat amb els nous bancs, el nou paviment, el nou carril bici, els nous espais verds, els nous punts de càrrega de vehicles elèctrics...

I també amb un nou element que, fa uns dies quan vaig veure'l per primera vegada ja va cridar-me l'atenció i que, ara, novament en passar pel seu costat va despertar la meua curiositat. En honor a la veritat, he de dir, que no és un nou element, sinó dos, idèntics i col·locats en dos llocs diferents, un a tocar a l'escultura del Tombatossals, encreuament entre l'avinguda i el carrer de santa Maria Rosa Molàs, l'altre al costat de l'escultura "dels bous" cantó entre l'avinguda i el carrer de Matilde Salvador.


Un nou element que, no havia vist mai ni en cap altra ciutat ni a cap lloc de Castelló i que per més que m'apropava no encertava trobar quina era la seua finalitat,
quin el seu ús. Ahir en observar-lo amb cura, vaig adonar-me que disposava d'un dispositiu semblant als que tenen els carros de compra de les grans superfícies per poder deslliurar-los, de manera que, calia posar una moneda d'euro o cinquanta cèntims i el mecanisme permetia l'obertura.

Pensat i fet, vaig rebuscar un euro i vaig intentar col·locar-lo al forat, però la casualitat va voler que, aquell aparell que es troba "als bous" per alguna raó no va permetre que la moneda s'introduïra i, per tant, no vaig poder accedir a veure allò que feia o quina era la seua finalitat. (Després vaig entendre que l'aparell tot i estar instal·lat no fa massa dies ja estava espatllat)

De camí de tornada cap a la ciutat, un nou aparell idèntic, el col·locat a tocar del Tombatossals va convidar-me a repetir l'operació. Ara si, vaig tenir més èxit, en introduir la moneda i desbloquejar el mecanisme, allò va poder obrir-se i mostrar-me el seu interior. Tal vegada aquells que açò llegiu ja ho coneixeu i sabreu que és el que jo vaig veure per primera vegada, contingut que va permetre'm comprendre quina era la finalitat de l'aparell.


El "bonic poste" en qüestió inclou un joc de ferramentes, tornavisos, alicates i altres elements, útils per fer xicotetes reparacions a una bicicleta o patinet a més a més d'una bomba manual d'aire amb manòmetre per unflar les rodes. De manera que allò era un "talleret" que, situat al costat del carril bici permet en un moment determinat als ciclistes i patinadors repassar o revisar les seues màquines.


Curiositat descoberta. Quina modernor!
Mira que m'he fixat en moltes coses quan solc anar per ahí, però mai havia vist una cosa igual. No dic que no puga ser útil, però crec que, a més a més de ser el mecanisme emprat per l'obertura, massa senzill i fràgil, com he dit abans en un dels dos postes ja estava espatllat, no crec siga massa habitual el seu ús, i, tal vegada estaré errat, però crec que la seua col·locació ha estat més un signe de "modernor" que de funcionalitat; això sense entrar en detalls de la dificultat "per entendre" el seu servei, ja que no hi ha cap senyal, ni escrit, ni placa que indique la seua finalitat, ni tan sols el dispositiu té nom.

No dubte que aquesta reforma haja posat la nostra ciutat a l'avantguarda pel que fa a mobilitat i ecologia, però crec que aquests dos postes -no sé quin haurà estat el seu cost- tindran poc servei i no duraran molt. Tant de bo, estiga errat i el seu ús faça desdir-me prompte.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada