La ciutat

La ciutat

dilluns, 27 de febrer del 2023

Una bona idea

Anar en bici és sinònim de vida saludable i respecte pel medi ambient. Dalt de la bici circules al teu ritme, fas exercici físic, no contamines, no generes soroll, alliberes espai públic i estalvies temps i costos.

Tal vegada per tot això i, per què no, pels resultats obtinguts des de fa ja una bona temporada en altres països europeus, s'anuncia en aquests dies l'impuls que, el Govern d'Espanya vol donar per fomentar l'ús de la bicicleta per viatjar des del domicili al lloc de treball.

La campanya 'En bici a la feina' és una de les incloses en la denominada 'Estratègia estatal per la bicicleta' aprovada el juny del 2021 com a punt d'inversió per a impulsar la bicicleta a les nostres ciutats des de tots els seus angles.

Entre les possibilitats futures, que les empreses paguen uns diners extres als empleats que acudisquen en bici a la feina, com ja es fa en alguns països europeus, incentivant així el transport sostenible.


Aquesta idea, llançada pel ministre de transports nacional el senyor Ábalos només fa que apostar per la mobilitat activa, com ho fan ja el Regne Unit, Bèlgica, Dinamarca, Alemanya, els Països Baixos o França, que tenen subvencions que en fomenten l'ús, sobretot amb l'auge de la bicicleta elèctrica.

Així, he pogut esbrinar que als Països Baixos, capdavanters en l'ús de la bicicleta per a tot, la subvenció ha pujat aquest any per quilòmetre en velocípede de 19 a 21 cèntims, que a França, la suma puga arribar fins a 800 euros anuals, afegint-se al sou en forma de bons o xecs lliures d'impostos, que en el cas de Bèlgica, es rep un incentiu fiscal per anar a la feina de 0,25 euros per quilòmetre i que a Itàlia, i en concret a Bari, la primera ciutat italiana a pagar per anar amb bicicleta a la feina, va establir-se un límit de 25 euros al mes, encara que es dóna fins a 0,20 euros per quilòmetre.

I no és que en aquests països el ciclista estiga fet d'una pasta especial, i l'empresari més generós, és, simplement que, com a ciutadans, estan molt més conscienciats que els espanyols.


Tampoc
l'orografia ha de ser problema, ja que encara que algunes de les nostres ciutats puguen presentar desnivells acusats, la majoria són prou planes i, a més a més, amb l'augment del nombre de bicicletes elèctriques i la baixada continua de preu d'aquelles es facilita cada dia més l'esforç a realitzar.

Els temps canvien i l'ús de la bicicleta ha evolucionat amb els nous temps. Mentre que molts la recordem com una de les nostres principals joguines de la infància i d'altres l'associen a la pràctica esportiva, el fet és que s'està integrant cada cop més com un altre mitjà de transport habitual a la ciutat.

Encara queda camí per recórrer, podem afirmar sense risc a equivocar-nos que la bicicleta ha vingut per quedar-s'hi, tot i que, tal vegada els patinets elèctrics, a hores d'ara, siguen uns grans competidors en la mobilitat ciutadana, tot i que com a mitjans de transport, unes i altres, tinguen el seu ús i espai adequats.


Incentivar econòmicament l'ús de la bicicleta destinant ajudes estatals als ocupadors que repercutisquen directament sobre el sou dels empleats, o incrementant els dies lliures, poden ser alternatives viables que afecten directament la productivitat, concentració i la felicitat amb el lloc de treball.

Entenc que la campanya no pot implementar-se de hui per demà, que cal fins i tot modificar la normativa fiscal de manera que les companyies puguen considerar moure's amb bicicleta com a renda de la feina, de la mateixa manera que ja es fa amb els cotxes d'empresa, però cal donar passes, sinó no s'avançarà mai.

Algunes empreses espanyoles ja tenen en actiu iniciatives privades per impulsar formes més netes de desplaçar-se a la feina. Una de les pioneres va ser Ingeteam, una empresa basca d'enginyeria amb seu a Albacete que des del 2020 ve activant incentius d'un euro al dia per als treballadors que usen la bicicleta per a anar a la feina...

Ho veurem algun dia a Castelló? Som territori industrial i pla, no ha de ser massa difícil implementar-ho. Ara sembla és ja un bon moment... i les ajudes promeses pel ministeri una bona ajuda. Quina empresa s'atrevirà?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada