Mai havia fet un escrit, una
reflexió en aquest blog i tampoc en qualsevol altre lloc, amb un títol tan curt
i a la vegada tan expressiu, però hui, primer dia de l'any, el fet que vull
comentar s'ho mereix.
Hui 1 de gener del 2020 els
usuaris ja no hem de pagar peatges per circular per l'AP-7 entre Alacant i
Salou. Un primer pas, l'alliberament del primer tram de l'AP-7, tot i que
haurem d'esperar fins al 31 d'agost del 2021, quan vencerà la concessió del
tram entre Tarragona i la Jonquera, per tenir-la del tot lliure.
D'aquesta manera es posa
punt final a un greuge que ha durat quaranta-vuit anys i que ha provocat que la
principal artèria per carretera de l'eix mediterrani siga de pagament. La
història és, a hores d'ara, força coneguda: corria l'any 1962 i la dictadura
franquista acabava d'entrar en l'etapa del desenvolupament. Aquell any, el Banc
Mundial recomanava la construcció d'una autopista de Llevant, al llarg de la costa
mediterrània, des de la frontera francesa fins a Múrcia. Es va optar per un
model de construcció i finançament fins aleshores inexplorat a Espanya: el
sistema de concessió, pel qual l'empresa privada s'encarregava de desplegar i
pagar el traçat, a canvi d'un període de concessió que compensara la inversió
inicial.
A principis dels 70, el tram
entre la Jonquera i Tarragona s'adjudicà a Acesa fins a 1990, mentre els trams
entre Tarragona i València i València-Alacant s'atorgaren a Aumar fins a 1986.
Tanmateix, les empreses concessionàries, controlades per Abertis, abans pel
grup Caixa Bank, s'han anat beneficiant de pròrrogues concedides pels partits
de govern, de tots els colors polítics. El resultat, en el cas valencià, va ser
el per tots conegut, que una concessió que en principi hauria d'haver durat 27
anys, ha acabat perllongant-se 48 anys.
Estic més que segur que
Abertis haurà rendibilitzat abastament la inversió feta a la dècada dels
setanta. L'alliberament definitiu de l'AP-7 és una notícia molt esperada al
País Valencià i al sud de Catalunya i molt especialment en les zones on no hi
ha una alternativa d'altes capacitats.
La recuperació de l'AP-7 per
a un ús lliure de peatges ha estat una antiga reivindicació de municipis,
treballadors i treballadores, entitats veïnals i empresarials que han vist com
aquesta infraestructura viària els condicionava les activitats i el
desenvolupament sense rebre a canvi beneficis que compensaren els desavantatges
que en comportava l'existència.
La Plana Alta i el Maestrat,
així com les Terres de l'Ebre, al nord, i la Safor i les Marines, al sud, són
les que més han patit aquest problema, i per tant som els veïns d'aquests
pobles, els que ens hem de felicitar, els sofrits viatgers que, any rere any,
hem hagut de pagar cada vegada que volíem anar segurs cap al nord o al sud.
I com sempre hi ha un però,
quin és el de l'alliberament? Fàcil d'imaginar, els més de 300 milions d'euros
que, segons un estudi econòmic, ens costarà a tots els espanyols aquest canvi,
diners destinats a millorar els enllaços i crear-ne de nous, que en el cas de
la nostra província han de suposar la millora de la N-238 entre l'autopista y
Vinaròs, l'enllaç entre aquesta i la N-232 Vinaròs-Morella o els accessos de
Benicàssim i Vila-real.
Passe sense pagar. Autopista
gratuïta, toll-free... que bonic que queda! Massa, alguna n'inventaran...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada