La ciutat

La ciutat

divendres, 10 de maig del 2024

BB: "Barcos" i banquets…


BB, dues lletres, dues sigles que encapçalen aquest escrit
i que poden referir-se a persones (Brigitte Bardot, per exemple), elements (Banc del Brasil), llocs geogràfics (Bahia Blanca) o també allò que hui vull recordar fent referència directa, "barcos" i banquets.

Molt s’ha recordat en aquests dies  d’aquells actes que fa cent anys van suposar els festejos de la coronació de la Verge del Lledó, cavalcades, pontificals, processons, traques... i agraïments. Alguns més que curiosos.

Entre aquests darrers crida i molt l’atenció la reciprocitat a les atencions dispensades per les primeres autoritats municipals, pels caps i oficials de la marina, durant l’estada aquí de dos vaixells, el canoner “Alvaro de Bazán” i el torpeder “número cinc”, que per donar major lluïdesa als actes de la coronació van desplaçar-se al nostre port, restant entre nosaltres uns dies.

El canoner “Alvaro de Bazán” va ser un dels tres vaixells-canoners construïts per a l’armada Espanyola per la indústria privada ferrolana l’any 1897, prestant servei entre els anys 1904 i 1926, dedicant la major part de la seua vida operativa a recórrer les costes africanes combatent el contraban, enfonsant falutxos que transportaven armes i bombardejant la costa rifenya. Classificat com a creuer de 3a classe, disposava d’un limitat desplaçament així com d’armament. L'any 1924 ja quasi a la fi de la seua vida navegable, el “Bazán” estava capitanejat pel comandant José Gonzalez Roldán.


Per la seua banda, l’altre vaixell que va compartir aigües del moll de llevant del nostre port en aquells dies de festa, el torpeder número 5, era un vaixell d’una sèrie de 22, de coberta correguda, amb pont de lona, i la cuina a coberta entre les dues xemeneies, construït l’any 1913 a les drassanes de la S.E.C.N. a Cartagena per a l'Armada Espanyola va estar actiu fins a l’any 1931. Dotat amb canons  de 47 mm llicència Vickers construís per l'empresa Societat Anònima Placencia de les Armes, disposava de tres hèlixs de 0,78 m de diàmetre les dues laterals i 1,10 m la central. Capitanejat en el moment de l’estança a la ciutat pel comandant Manuel Duran.


Primer va ser la diputació castellonenca
, el dijous 8 de maig de 1924, quan va oferir un dinar als comandants, capitans i oficials dels dos vaixells atracats al port castellonenc, mentre que l’ajuntament per la seua part va oferir, l'endemà dia 9, un ball als salons del casino antic, acompanyat d’un “lunch” servit pel senyor Anton, propietari de la Bola de Oro.

 Tal dia com hui, el dissabte 10 de maig, es va permetre que els veïns accediren al torpeder; les cròniques diuen que  “va ser extraordinari el nombre de persones que van pujar a bord”, en agraïment i com a obsequi a la marineria dels dos vaixells, va realitzar-se aquella mateixa nit, als jardins del casino antic, una revetlla.

I demà farà 100 anys, el diumenge 11, va ser el dia en què els comandants d’ambdues embarcacions van voler tornar part de les atencions rebudes de manera oficial, oferint en aquesta ocasió als salons de l’hotel Suïs un àpat a les autoritats locals i del mateix port, unes hores abans d’abandonar definitivament la ciutat, cosa que van efectuar el  dilluns 12, al matí el torpeder posant rumb a Cartagena, i a la vesprada el “Bazán”.


El tiberi oferit pels militars diuen que va ser dels que marcaren època,
superant en qualitat i quantitat el que la ciutat els hi havia ofert; un menú acuradament servit format per adobats, ous Meyerbeer, llagostins amb salsa maionesa, Rusteak Coupfinois, espàrrecs Mouseline, pollastre de Perles rostit, ànim glacé, fruites, vi de La Rioja negre i blanc diamant, xampany Moet-Chandon, café i licors.

Entre els molts discursos que es van fer a l'hora dels brindis, destaquen les paraules de l'alcalde senyor Francisco Ruiz, acomiadant afectuosament els braus marins de la gloriosa armada espanyola, per la seua contribució a la brillantor de les festes, amb els desitjos que s'emportaren de Castelló tan grat record com el que aquí deixaven per la seua exquisida i delicada cavallerositat.

Cent anys han passat i molt hem canviat la ciutat, els veïns, els visitants i les autoritats; tot i això, de segur que més d’un veí o veïna, recordarà aquests dies transcorreguts de la commemoració centenària amb altres dues “Bes”, BB, bones i boniques festes.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada