Sembla un fet imparable el ritual costumista comercial originari i popularitzat a la dècada dels anys 60 del segle passat als EUA i que unia les sucoses rebaixes dels establiments al costat de l'ànsia de compra de cara al Nadal dels americans, l’anomenat Black Friday o divendres negre.
I
com sembla que tot allò que prové d’Amèrica és bo i interessant per tot el món,
als inicis d’aquest segle l’èxit del fenomen va arribar a Europa i la seua
adopció va pujar com l’escuma en tots els països.
A
Espanya diuen que va arribar el 2012 de la mà de MediaMarkt i tot i que
inicialment l’acollida no va ser gaire entusiasta, prompte altres grans
empreses com El Corte Ingés o Amazón van veure una nova oportunitat de negoci i
no van dubtar en sumar-se a aquella moda consumista.
I
a Castelló no hem de ser menys. Si l’any passat, el 2024, la proposta municipal
va centrar-se en una iniciativa batejada amb l’anglosaxó “Black & White
Friday” que unia a les compres la possibilitat de participar en sortejos de
samarretes signades pels jugadors de la primera plantilla del club Esportiu
Castelló, jaquetes, entrades VIP, carnets albinegres i bosses de roba, campanya
el resultat de la qual no deguera eixir massa ben parada, ja que no va fer-se
massa ressò, ara aquest 2025, hui, novament l’Ajuntament, a través de la
Regidoria de Comerç, i el seu cap el senyor Alberto Vidal, s’ha aprestat a
presentar la nova campanya, divendres negre 2025, la "Black Friday Experience”,
amb una programació especial que ha de combinar els descomptes de les botigues amb una ambientació festiva de música i
animació.
A
banda, diuen, faran recórrer pels carrers més cèntrics i comercials una vintena
de personatges, superherois, herois, heroïnes i ballarins, al llarg de tres
hores a la vesprada del pròxim divendres 28 i que es complementarà amb la
instal·lació al carrer d’Enmig, de cinc ninots gegants, cinc figures inspirades
en el món marí, entre els quals destaquen un pop i una balena de vuit metres
d'alçada.
Sí, heu llegit bé, un pop i una balena de huit metres d’alçada. No vull pensar que la proposta no siga atractiva visualment, però dubte que siguen elements suficients per a convertir-se en un dels principals atractius de la jornada de compres i, més encara, que la seua visualització genere alguna cosa més que sorpresa.
Senyor
Vidal, la veritable estrebada del Black Friday només es pot fer realitat amb
una demanda considerable a les botigues quan els descomptes són el principal
atractiu, tota la resta pop i balena inclosa, malauradament, en poc ajudaran a
activar el moviment entre comerços i clients.
Supose
que, com passa sempre, els més satisfets seran aquells veïns que aconseguiran
trobar el producte desitjat a un preu rebaixat o fins i tot topar-se amb alguna
ganga imprevista, però al costat d’aquests de segur que hi haurà molts altres que seguiran un any més considerant insuficients els descomptes o fins i tot, aquells com jo
que pensem que la campanya del Black Friday hui
presentada, no és encertada, per més ninots espectaculars que envaïsquen els
nostres carrers, ja que difícilment generaran experiències que vagen més enllà
de, com a molt, la sorpresa.
Reconec
que no és gens fàcil ni senzill mantenir una lluita i un pols amb les grans
superfícies o les compres en línia, que el xicotet comerç, que el comerç de
proximitat manté una lluita quasi perduda, i que des del govern municipal cal
recolzar,-los al màxim però, voleu dir que, gastar-se els diners en un pop i
una balena és la millor manera?




Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada