La ciutat

La ciutat

dijous, 7 d’octubre del 2021

De vehicles, matrícules i efemèrides...

Va ser el tres d'abril de l'any 1909 quan el senyor Rafael Pelechá Beltrán va adquirir un autobús Hispano-Suiza, un òmnibus, que va resultar ser el primer vehicle que a la ciutat es matriculara, és a dir, el "CS-1", un sistema de matriculació, el primer dels tres que hi ha hagut fins a aquest moment, que va començar a utilitzar-se l'any 1900 i que a Castelló encara va tardar quasi 10 anys a arribar, estant en ús fins tal dia com ahir, 6 d'octubre de l'any 1971.

Amb aquest sistema les inicials de la província on es matriculava el vehicle anaven seguides de numeració de diverses xifres, sense zeros a l'esquerra. Cal dir que la darrera matrícula assignada a Castelló amb aquest sistema, quasi seixanta-dos anys després d'aquell autobús, va ser el "CS-66651", un Citroen 2C, propietat del senyor Emilio Martorell Barberá de l'empresa Graumar.


Arribat l'any 1971
, i més concretament el dia 7 d'octubre, hui es compleixen 50 anys, va entrar en funcionament una nova manera de matriculació, reiniciant-se la numeració, deixant-se en quatre dígits i afegint una lletra al darrere, a manera de sèrie, que aniria des de la A fins a la Z, excloses les lletres Ñ, Q i R, per evitar confusions amb les lletres N, O i P, respectivament. Un cop aconseguida la darrera lletra de l'abecedari, s'afegiria una altra lletra i tornaria a començar el sistema, però amb dues lletres de sèrie. Amb aquest sistema de matrícules provincials alfanumèriques s'haurien d'haver arribat a les matrícules d'Espanya amb lletres ZZ, però no va ser així, ja que abans, va tornar a canviar-se el sistema.


Va ser Angeles Tena Edo, la propietària del Renault-6 que a Castelló va tenir la sort de portar "CS-0000-A". No sabem hui, cinquanta anys després, que haurà passat amb el cotxe, quina deguera ser la seua vida útil , i més encara, que haurà estat de la seua propietària. He vist publicat en algun lloc que la darrera matrícula assignada a Castelló per aquest sistema el 18 de setembre de l'any 2000, en què va canviar per tercera vegada el sistema de matriculació, va ser "CS-6737- AW"

Aquest nou mètode d'assignació de matrícules, molt més impersonal, o millor dit molt menys provincial, que va posar fi a 30 anys, i que encara està en vigor consisteix en una combinació de quatre nombres i tres lletres, excloses la lletra Ñ i la lletra Q, així com les vocals, per evitar confusions i també per dificultar la formació de paraules de tres lletres, combinacions malsonants com ANO o PIS i per evitar combinacions que donen lloc a noms propis com EVA o ANA.

Han passat ja més de 20 anys i com que el sistema permet fins a 80 milions de matriculacions, sembla que encara queden números per uns 20 o 25 anys. Crec que aquesta setmana s'estan matriculant els vehicles del 6000 al 7000 LTF. El que no tinc tant clar és si la DGT mantindrà aquest tercer mètode per molts anys més.


És evident
que cada dia que passa el parc automobilístic, tot i l'escalada del preu del combustible, és més i més gran, fet que unit a la impersonalitat de les matriculacions fa que s'haja perdut definitivament el fet tant habitual fa 30 o 40 anys de fer sonar el clàxon, quan circulant per alguna carretera lluny de la província originària, et creuaves amb un altre vehicle amb el mateix distintiu provincial que el teu, sentint-te per uns instants com a casa i tractar d'identificar i establir un efímer nexe amb aquell conductor i ocupants que, per regla general, no coneixies de res.

Altres temps, altres vehicles, altres plaques de matrícula, altres històries, un mateix poble, Castelló.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada