La ciutat

La ciutat

diumenge, 21 de desembre del 2014

L1 i T1




El 1 és el primer número natural i per tant és el que seguix al zero i precedix al dos. D'altra banda, una línea, entre d'altres accepcions és una successió contínua de punts. Així la unió d'aquests dos conceptes conforma la sigla “L1” que servix per anomenar la primera de les línies de transport de viatgers de l'àrea urbana de qualsevol ciutat i, que en el nostre cas, en la ciutat de Castelló, és correspon amb el traçat entre el poliesportiu Ciutat de Castelló i l'Hospital General i que des de fa més de 40 anys funciona, oferint als castellonencs la possibitat de desplaçar-se amb bus entre el nord i sud del nostre poble.

Naturalment, a aquesta primera L1, van seguir-la altres línies, fins un total de 17 que han arribat a conformar una xarxa de transport públic urbà a la ciutat amb identitat pròpia, fins ahir mateix en què un nou sistema de transport, el TRAM, va adquirir la seua “majoria d'edat” completant la primera línia, en aquest cas la T1, que ja operava des del 25 de juliol del 2008, en una fase inicial entre la Universitat Jaume I i el Parc Ribalta, i ara arribant fins al Grau, amb la qual cosa se suposa la ciutat i el seu entorn han començat a adquirir definitivament una dimensió metropolitana, o no.
 
Una línea aquesta T1 amb un sistema de transport en plataforma reservada, amb una longitud total de 15,72 quilómetres, dels que 5 ho són sense catenària, obligant que la circulació del vehicle de servei públic siga del tipus troleibús i no tramvia com el seu nom podia donar a entendre.

Aquesta T1 o eix nord, tot i que va de l'est a l'oest, inicialment havia de tenir no 15 sinó 22 quilòmetres doncs no havia d'arribar tant sols al Grau, si més no havia de continuar per la franja costanera fins arribar a la població estiuenca de Benicàssim, segons consta en la redacció del Pla de Transports de Castelló i el seu entorn, redactat entre el 2001 i el 2003, fa més de 10 anys, circulant paral·lelament a la línea de la costa, de manera que podem afirmar que la línea T1 encara és incompleta.

5 anys va costar ficar en marxa el primer tram del TRAM i, ara, 6 anys després, s'ha aconseguit que el TRAM connecte el campus universitari amb el districte marítim i que uns vehicles de tracció elèctrica molt costosos econòmicament, 850.000 euros cadascú, 4 vegades més que un autobús convencional, i de l2 metres de longitud travessen tot el centre de la ciutat. Voleu dir que això és modernor i progrés? Voelu dir que algun dia es completarà la línea? A mi em costa de creure...

I més encara a aquesta T1 li ha de seguir una T2 que des de l'estació intermodal enllace amb Almassora, Vila-real i Borriana amb una clara connexió comarcal i per a la que fan falta afegir uns altres 250 milions d'euros als 100 ja invertits. Qué difícil creure que la connexió comarcal siga algun dia realitat, com a molt, i tanmateix estiga errat, tindrem, esperant que dure, una línia solta, d'un punt a un altre, de la Univesitat al Grau, que ha tardat més de 10 anys en ser realitat...

Sincerament em costa de creure que algun dia puguem aconseguir una xarxa plenament funcional amb transbords a l'estil dels metros de les grans ciutats, i que convertisca el TRAM amb una alternativa real al transport clàssic de viatgers, a la vegada que em plantege si realment tota aquesta inversió feta fins ara ha estat necessària, perquè útil, el temps s'encarregarà de dir-nos si ho és.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada