Dóna el diccionari normatiu
valencià en la seua entrada escalèxtric, dues definicions, l'una referida a un
joc elèctric consistent en un circuit en miniatura, amb ponts, revoltes i
pendents, per on es fan circular cotxets controlats amb un comandament, l'altra
referida a obra pública, un encreuament de diverses carreteres a distints
nivells.
I, si be de les dues accepcions
podria parlar avui, del joc, amb enyor d'un temps passat, d'aquells anys 60 i
70 del segle XX quan Scalextrix arriba a Espanya de la ma d'Exin convertint-se
ràpidament en tot un símbol i referent dels joguets elèctrics sobre pista i
ranura, més actual resulta en aquesta setmana, el parlar de l'escalèxtric en la
seua accepció d'obra pública, de pas elevat, modern, dinàmic, àgil i lleuger, en
aquella altra època, quan encara no eren ni imaginables les rondes de
circumval·lació, els desdoblaments o les variants.
I vet per on, ací a Castelló, un
dels escalèxtric, per no dir l'escalèxtric per definició, va ser el que va
construir-se sobre l'antiga carretera nacional 340 al terme municipal
d'Almassora, al quilòmetre 971 de l'esmentada via, tota una obra d'enginyeria i
modernor en el seu dia, però que en els darrers anys, i per allò de la crisi,
havia estat una i altra vegada notícia, perquè cap institució volia fer-se
càrrec del seu manteniment tot i que demanava amb urgència una intervenció,
semblant, com ara s'ha demostrat trobar-se en un “limbe administratiu”.
El matí del passat dijous 12, al
voltant de les 11:30 hores, un camió articulat que transportava una excavadora
va entropessar amb la part inferior del pont, provocant una erosió i la caiguda
de trossos de formigó, de manera que, inicialment va tallar-se la circulació de
l'antiga N-340 i del transtit rodat sobre el pont afectat, de l'escalèxtric,
per evitar que més trossos del formigó caigueren a sobre la carretera. Dues
hores després de l'incident va obrir-se l'antiga N-340, però el pont romandria
tancat fins que els tècnics avaluaren el seu estat i decidiren quina actuació
específica calia fer per mantenir la seguretat dels vehicles usuaris.
L'estudi sembla que s'ha fet i que
els tècnics han emés un informe detallat de danys, però ara resulta que, ni el
Ministeri de Foment, ni la Generalitat, ni la Diputació, ni l'ajuntament
d'Almassora, afirmen ser els competents, els “amos”, i per tant aquells que han
de fer-se càrrec de les despeses de la seua reparació, de manera que el pont
ningú el vol i, el que és pitjor, ningú sap de qui és.
Com és possible? Sembla una escena
de pel·lícula dels Marx, i tot perquè entre el Ministeri de Foment i la
Generalitat Valenciana no es fiquen d'acord per repartir-se les competències
dels diferents trams des què va desviar-se la 340, fa prop de 20 anys... Tant
difícil és de resoldre esta qüestió jurídica? Cal que s'assumisquen
responsabilitats i que es rehabilite i s'òbriga al tràfic ja aquest important
distribuïdor del trànsit entre Castelló, Almassora i Vila-real. Senyors,
coherència i responsabilitat...
Hi ha una dita molt valenciana que
diu “el peix gros es menja al menut”, o el que és el mateix els poderosos es
mengen al dèbil, i tot i no ser una carretera local, no seria d'estranyar que
el Ministeri de Foment i Conselleria d'Infraestructures feren recaure sobre el
més dèbil, l'ajuntament d'Almassora les despeses. Almassora naturalment,
protesta, no vol l'escalèxtric...
Tornem al principi, ningú és
responsable, ningú és competent, ningú és propietari, a veure si a la fi
l'escalèxtric serà meu i jo sense assabentar-me? Caldrà mirar-ho al registre de
la propietat. Mentrestant el que és segur i cert, 5 dies després de l'incident
segueix tancat, per allí no passa ningú... Vergonya !!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada