Amb l'objectiu de guardonar la creació, recerca i producció de qualitat, l'Ajuntament de Castelló, com ho fan també altres governs municipals, Salamanca, Cuenca, Barcelona o València, convoca anualment els Premis Ciutat de Castelló, com a mesura per contribuir al desenvolupament del fet cultural i buscant que les obres premiades s'integren al teixit ciutadà en què participen els seus creadors.
Pel que respecta a la seua edició 2024 les bases que regulaven aquests guardons van ser aprovades per Acord de la Junta de Govern Local el passat 29 de febrer, comptant amb un fons total de 26,500 euros, distribuïts en les categories següents: Premi Ciutat de Castelló de Teatre, 30a edició; Premi Ciutat de Castelló d'Humanitats, 41a edició; Premi Ciutat de Castelló de Ciències Experimentals i Tecnologia, 41a edició; Premi de Literatura Infantil Il·lustrada Tombatossals, 25a edició; Premi Vicent Pau Serra i Fortuño d'Investigació Etnològica en Castelló, 8a edició; Premi Ciutat de Castelló per la Pau Vicent Martínez Guzmán, 17a edició i Premi Ciutat de Castelló a l'Excel·lència Musical Guitarrista Manuel Babiloni, 5a edició i comptant com a novetat el Premi Ciutat de Castelló de Narrativa, 1a edició.
Transcorregut el termini previst per la seua presentació i reunits els diferents jurats, aquesta setmana la Junta de Govern a oficialitzat i fet públic els guardonats, que si no estic mal informat, rebran el premi en una gal·la a celebrar el pròxim 8 de setembre al teatre principal.
Crida l'atenció que dels 8 premis convocats només , la meitat dels convocats, el 50%, han tingut guanyadors: el de Narrativa que ha estat per Jorge Moliner per la seua obra 'La montaña que devoraba hombres'; el de Literatura Infantil Il·lustrada 'Tombatossals' per a Rebeca Beltrán i Rebeca Gracia per 'El corazón de Nour'; el d'Excel·lència Musical Guitarrista Manuel Babiloni, per a l'Associació Sant Andreu Jazz Band, i el de per la Pau Vicent Martínez Guzmán, a l'onegé Pankara EcoGlobal, mentre que els altres quatre restants, Teatre, Humanitats, Ciències Experimentals i Tecnologia i Vicent Pau Serra i Fortuño d'Investigació Etnològica, han estat declarats deserts.
No és aquesta la primera vegada que algun dels premis quede desert. És evident que sí, un premi és declarat desert, ho és per manca de mereixedors del premi, pel fet que cap dels manuscrits arribara a complir el nivell d'excel·lència indispensable en un concurs amb la trajectòria i el prestigi propis d'aquests Premis, o per manca de concursants. No han transcendit les causes.
Considerant les característiques i temàtica variada dels diferents premis no adjudicats, jo em pregunte: què ha d'haver faltat entre els participants perquè els declaren deserts?.
És possible que les obres presentades mancaren de qualitat, però també és probable que no hi haguera originals presentats. No ho sé, però és ben cert que, siga el motiu quin siga, caldrà que des de l'Ajuntament de Castelló es reflexione sobre aquesta realitat i es tracte d'emprendre accions per tal de tractar de canviar la tendència. Altres mitjans de difusió de les bases?, Augment significatiu de les dotacions econòmiques? Altres canals de difusió de les obres premiades i editades?...
És veritat que la clàusula que permet declarar un premi desert existeix per a alguna cosa, però que en uns premis que volen mantenir un prestigi, el 50% no arriben a adjudicar-se, no és bo ni pels premis ni per la ciutat que els convoca, en aquest cas per Castelló.
Els premis que queden deserts provoquen una mena de centelleig obert a la morbositat, cal recordar que en aquests premis, no premiar també significa no editar, però també ho és el fet que desprestigia més una publicació fluixa que un desert.
Difícil papereta se li presenta a l'equip de govern municipal també en aquest tema. Què tal si, per aportar idees, preguntàrem al Consell Municipal de Cultura que després d'un any de legislatura encara no s'ha convocat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada