Va ser a la fi de l'any passat quan des del servei de modernització del nostre ajuntament va llançar-se una nova targeta ciutadana, que unificant les diferents targetes que existents en aquell moment, havia de facilitar els tràmits en els serveis municipals, un nou pas que donava l'equip de govern municipal en el disseny d'un model de ciutat intel·ligent a la vegada que s'avançava cap a la transformació digital de l'administració local.
Impulsada per l'anterior equip de govern i presentada pel nou, era una iniciativa que, inclosa en el Pla Edusi i cofinançada pel Fons de Desenvolupament Europeu, suposava, segons va publicar-se una despesa superior als 340.000 euros.
Qualsevol veí, major de tres anys, a partir d'aquell 27 de novembre vam poder fer-nos amb ella, tant en el seu format físic con virtual. Només uns senzills tràmits eren necessaris, fet que va desembocar en la notícia que feia treure pit al regidor responsable de mobilitat, el senyor Cabañero "Castelló registra el primer dia d'entrada en vigor 65 sol·licituds per la nova targeta".
No vaig fer la meua sol·licitud el primer dia, però abans d'acabar l'any ja disposava del meu nou document que, en aquell moment inicial d'implantació, m'havia de servir per a poder fer ús del Bicicas, del Tram i dels autobusos del servei urbà i com a carnet de préstec de llibres a la biblioteca municipal , a la vegada que, presentada com una "targeta viva", que en fases posteriors, sumant nous serveis públics, havia de ser útil per moltes coses més.
L'objectiu semblava ambiciós, fins i tot va dir-se que la targeta havia de jugar el paper d'una targeta de crèdit, com una clau digital personalitzada d'accés a molts serveis, que en un futur hauria de servir pràcticament per a tot, des d'accés a les instal·lacions esportives i taquilles digitals al mercat, fins a identificació del propietari en els contenidors de separació de residus per a poder obtenir descomptes en els rebuts del fem.
Però el temps passa de pressa i ara, més de mig any després, l'esperança sembla frustrada i tenim goig sense alegria, i aquells veïns que disposem de la targeta, no sé en realitat quantes se n'hauran expedit, veiem que no s'ha avançat gens ni mica en aquelles expectatives i promeses.
No, la targeta ciutadana a Castelló no serveix ni com a mitjà de pagament dels serveis municipals, ni per gestionar impostos i taxes, ibi o impost de circulació, ni permet aplicar-se als aparcaments subterranis, ni pel sistema de l'hora, ni tan sols per fer algunes gestions via web municipal, ni per res més del que va indicar-se en el primer moment; per a aquest viatge no calien tantes alforges.
Una ferramenta que va nàixer amb una forta expectativa, que hauria pogut ser fins i tot emprada com a "moneder" en xicotetes compres, que havia de facilitar la mobilitat i que, sembla que sense estar dormint el somni dels justos, té poca implantació i menys encara impacte, entre el veïnat. No puc dir que la seua implantació haja estat un fracàs a Castelló, però tampoc, vist el que hem vist en aquests mesos, ha suposat cap revolució digital, i menys encara una novetat tecnològica d'alt nivell pels ciutadans.
És veritat que la unificació de serveis per al ciutadà és un dels reptes més grans dins de l'administració municipal, però també ho és que si aquest projecte que se'ns va vendre com a innovador i pioner, i que amb la targeta ciutadana intel·ligent era possible aconseguir-lo, la realitat ens fa veure que no estem avançant gens ni mica.
Les urnes van donar un vot de confiança a un nou govern municipal, i PP i Vox van començar a actuar per aconseguir allò tantes vegades escoltat, "el canvi", però, en aquest camp el canvi no s'està notant encara.
Donem-los un vot de confiança, vull pensar que seran capaços d'actuar de manera adequada en aquest camp, però amb el poc que s'ha avançat, la incertesa en què aquella targeta ha de servir per a modernitzar la mobilitat a la ciutat, pense que, a hores d'ara és difícil de creure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada