Els Premis Max de les Arts
Escèniques, van ser creats en 1998 per la Societat General d'Autors i Editors,
amb la finalitat de premiar i reconéixer la tasca dels professionals i la
qualitat de les produccions més destacades de l'any en l'àmbit de les Arts
escèniques.
Aquest 2019 arribaven a les
XXII edició, concorreguent un total de 366 espectacles inscrits, dels quals 119
van resultar candidats, i 35 van ser finalistes. Anit, va celebrar-se la gala
que vam poder seguir en directe a través de la 2 de TVE.
I si vaig veure aquesta
retransmissió, no va ser perquè tinga especial interés en les arts escèniques,
de fet no havia vist fins a la d'anit cap gal·la d'aquests premis, sabia de la
seua existència i poca cosa més.
Però aquest any era una mica
especial. "La Ravalera Teatre", una companyia de teatre de Castelló
nascuda l'any 2016 que a més d'oferir espectacles en espais no convencionals,
també proposa teatre professional contemporani i de qualitat, arribava a ser
finalista dels MAX per partida doble, millor espectacle i, autoria revelació.
En el primer cas amb la
tercera de les seues produccions "Instruccions per no tenir por si ve la
Pastora", estrenada al Cabanyal Íntim de València el 2018. Un espectacle
que busca recuperar la memòria d'un personatge mític a la província de Castelló
"La Pastora", un maquis que va despertar molta curiositat a causa de
la seua sexualitat no definida, conegut també com el maquis hermafrodita.
La segona nominació, a
millor autoria revelació, per a la dramaturga, actriu, directora artística i
membre del Consell Valencià de Cultura, la castellonenca Núria Vizcarro, per la
creació de l'obra sobre "La Pastora", que articulada dels del
concepte de la por, busca a la vegada que humanitzar la vida de Florencio Pla
Meseguer, parlar de totes aquelles persones que han viscut al marge, que no
estan als llibres d'història; de les persones vençudes políticament, però també
de les vençudes per pobres, per diferents, per qüestions de gènere...
Un dels primers premis a ser
lliurats va ser el dedicat a la millor autoria revelació. No, no va haver-hi
sort. La competència era molt forta, amb dos grans autors, la directora de
l'escola municipal de teatre de Sogorb Mafalda Bellido Monterde i el director
teatral argentí i fundador de Descartable Teatre, Daniel J. Meyer, que va ser
qui finalment va emportar-se el guardó, una escultura de Joan Brossa, tota una
metàfora del teatre, una poma rodona i platejada, de la mida d'un puny i amb un
antifaç daurat. Primera desil·lusió per aquells que davant el televisor
esperàvem més.
Tampoc ho tenien fàcil en la
candidatura a millor espectacle revelació, aquest va tardar una mica més en
lliurar-se; "La Pastora" competia amb altres dos espectacles de
qualitat que també només havien tingut l'oportunitat de girar en l'àmbit
autonòmic, "Viaje al fin de la noche" de Proyecto 43-2, i "Iphigenia
en Vallecas" de Serena Producciones, S.L., que va ser qui va
emportar-se'l. Llàstima.
Malgrat vindre-se'n de buit,
la Ravalera com ho ha fet públic al seu facebook, consideren que va ser una nit molt
bonica i, per si "sonava la flauta", tenien el discurset preparat,
que podeu llegir si us ve de gust al
"face".
Glòria i llaor als Max.
Llaor a l'organització, perfecta. Glòria al teatre i la dansa, eines
incommensurables de transformació individual i de consciència col·lectiva,
malgrat que alguns hàgem quedat una mica decebuts. No sempre es guanya, la sort
també hi juga!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada