El riu Sec de Borriol, o
simplement el riu sec, naixent a prop de la Pobla Tornesa però dins el terme de
Borriol, té un recorregut de 27 quilòmetres fins a l'arribada a la mar, després
de vorejar pel nord la ciutat de Castelló, constituint al llarg dels anys la
barrera natural dels assentaments residencials.
Al llarg del pas del riu pel
nostre terme poden diferenciar en l'actualitat tres trams, el superior
naturalitzat, el subterrani artificial al pas pel nucli urbà i el final,
canalitzat de forma naturalitzada.
El pas del riu es fa en
gual, en diferents indrets per on es pot travessar el riu a peu, sobretot en el
seu primer tram, i amb vehicle mitjançant diferents ponts. És el cas del pont
que uneix l'avinguda Sos Baynat i la carretera de l'Alcora, o en el darrer tram
els ponts del Caminàs, del camí d'en Riera, del Serradal o de l'avinguda Ferrandis Salvador.
Dos van ser els projectes
urbanístics que l'ajuntament de Castelló va afrontar al final de l'any 2017, la
remodelació de l'avinguda Enrique Gimeno, entre les avingudes de l'Alcora i
Ribesalbes, per dotar-la de vies per als vianants i carril bici, que va veure
la llum a la fi del 2018, i la construcció d'un nou pont sobre el riu sec,
cofinançat amb el fons Feder de l'Edusi.
El desembre del 2018, un any
després de la licitació, les obres del riu Sec es van adjudicar a l'empresa
BECSA per un import d'1.5 milions
d'euros, sobre una parcel·la l'adquisició de la qual va costar 440.000 euros,
iniciant-se a principis d'any la construcció i avançant aquesta a bon ritme, de
manera que a la fi del mes de febrer passat les obres fregaven ja el 70% de la
seua execució, després d'haver-se instal·lat les tres bigues de 140 tones i tot
el material al voltant de les bigues i el seu formigonat.
Un nou pont començava a
prendre forma, havien transcorregut hui anys des del darrer, el pont atirantat,
fruit de l'ostentació del moment, el que cobria el llit per facilitar el pas
del tram a l'avinguda de Borriol i que sembla va costar més de 20 milions
d'euros!
Ara el nou pont del riu sec
de Castelló ha entrat en servei, un pont d'1,4 milions d'euros cofinançat al
50% per l'ajuntament i que naix no exempt de polèmica per conéixer la seua
funcionalitat, si finalment serà un accés prioritari pels residents o un vial
de connexió entre barris, i veure si serà capaç la nova infraestructura
d'acostar serveis als qui resideixen a un costat i a l'altre del riu.
Sembla que a més dels dos
carrils de circulació (un per cada sentit), incorpora un carril bici, un pas
per als vianants intel·ligent, zones enjardinades, pèrgoles per a donar ombres,
un mirador sobre el riu i una zona de jocs infantils, així com l'ampliació de
la rotonda situada en l'encreuament de l'avinguda de l'Alcora i la Quadra
Saboner, que passa a tindre un diàmetre interior de 24 metres i de 40 metres en
l'exterior amb l'objectiu d'encaixar l'entrada i eixida del nou pont sobre el
riu Sec i millorar la seguretat viària en aquest punt. Veurem en què queda...
Servirà aquesta nova
estructura per a millorar la qualitat de vida dels veïns?, suposarà la seua
apertura l'activació d'un pla especial de trànsit?, deixarà contents a
vianants, ciclistes i usuaris de vehicles de motor? Preguntes que prompte
tindran resposta. De moment el que tenim és un nou pont.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada