La ciutat

La ciutat

divendres, 18 de setembre del 2020

No m'estranye gens ni mica.

Ho llegia a la premsa aquest matí; el periodista feia l'afirmació com aquell que fa un descobriment, quan en realitat és una situació més que normal, i és que malauradament els veïns de Castelló, tot i estar majoritàriament conscienciats que cal emprar el tren si volem millorar el medi ambient, per ser aquell el mitjà de transport amb mínimes emissions contaminants, l'emprem poc, cada dia menys,  per fer desplaçaments curts, sobretot per desplaçar-nos a València.

Que en aquests moments només un 5% dels castellonencs que ens desplacem a València o fem en tren, davant del 90% dels desplaçaments que s'efectuen en vehicles particulars, ve a demostrar que la mobilitat metropolitana en tren entre les dues capitals té una acceptació escassa, sent el motiu principal les inadequades prestacions i els incòmodes horaris que RENFE ofereix.

Són habituals des de fa anys les demandes d'un millor servei per part dels usuaris de Rodalies que recorren el trajecte entre la província de Castelló i la de València, i és que amb el pas del temps, el servei ha anat a pitjor, donant-se el cas que ara, en 2020, la durada mitjana del viatge ha augmentat en quasi 20 minuts, en lloc de disminuir com seria d'esperar, respecte a fa uns pocs anys.


És veritat
que al llarg del dia i des de les 06.05 del matí en què ix el primer, fins a les 22.20 que surt el darrer en són una vintena llarga els trens que fan el recorregut entre la nostra ciutat i València, però també és veritat que cap d'ells trigue menys d'una hora en recórrer els poc més de 60 quilòmetres que separen les dues poblacions.

Tal vegada siga necessària una major conscienciació col·lectiva, o alguna campanya que faça veure que el tren és el mitjà de transport millor per mitigar els efectes de la contaminació, però també cal advocar per la comoditat i rapidesa i, si aquesta no s'ofereix en cap moment del dia, ni en cap hora, més a la curta que a la llarga, és més que nomrla que els usuaris desistim del servei.


Per això no, no m'estranya gens ni mica que cada dia que passe el nombre d'usuaris del servei de rodalies de RENFE a Castelló vaja a menys, sobretot per aquells que "no poden perdre el temps", aquells que depenen de la seua puntualitat i que necessiten seguretat i rapidesa, sense parlar ja de la comoditat.

Si volem que aquests percentatges canvien radicalment és necessari que el servei de Renfe millore, especialment el servei de Rodalies, i de passada, com a servei públic, abaratir els seus preus per oferir màxima competitivitat.

Fa un temps RENFE ens va sorprendre a tots amb un curiós anunci publicitari. Un xiquet, en comptes d'acomiadar-del seu pare amb el tradicional "Papa no córregues", li demanava: "Papa, vine amb tren". Una campanya reivindicant l'ús del ferrocarril com a transport ràpid i segur.


Ara 50 anys després escoltem
"Papa, agafa el cotxe que en tren no arribes mai". Que ha passat? Avaries, retards, incertesa, continues obres en vies i estacions, pèrdua de temps... tenen la culpa, i tot això no és una cosa que succeeix per atzar o casualitat, són ja massa els mesos, els anys, de desídia, neguit, deixadesa, desgana ...

El servei de rodalia del tren, mitjà de locomoció, modern, ràpid i còmode, tal vegada siga eficient en  altres parts d'Espanya, però no a Castelló, on sembla que amb el pas dels dies, passa tot el contrari i anem "cap enrere com els crancs".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada