La ciutat

La ciutat

dilluns, 30 de maig del 2016

MAT-Negoci directe o encobert, però negoci.

Tot i que el primer que ens ve a la memòria quan veiem la síl·laba que encapçala aquest post és l'abreviació de les, per molts alumnes, temudes matemàtiques, no té res a veure amb el que jo voldria comentar ara i ací, usant l'acrònim sigla MAT, que fa referencia a "Molt Alta Tensió".

I és que darrerament s'està parlant i molt a Castelló i les comarques provincials d'una línia de MAT, concretament de la prevista línia MAT La Plana-Morella, una línia elèctrica de doble circuit de 400 kV que ha d'anar des d'Almassora a Morella, creuant 17 termes municipals de la província, amb torres de més de 70 metres d'altura i una envergadura de gairebé 30 m (amb tallafocs de 50 m) i una distància mitjana entre les torres de 450 m.

Una veritable autopista elèctrica, una línia per al transport d'electricitat a grans distàncies, molt lluny de ser una línia de distribució d'energia per donar servei a llars i empreses, en definitiva un negoci.

I no és que els negocis de "Red Eléctrica de España" no siguen lícits, tal vegada ho són, però en aquest cas sembla que la MAT castellonenca ha de servir a interessos aliens i no al nostre territori, al que maltractarà i perjudicarà, amb un gran impacte paisatgístic i ambiental.

Però és que a banda, les línies MAT estan associades amb la incidència de determinats tipus de càncer per l'emissió de radiació electromagnètica de baixa freqüència, augmentant la incidència en leucèmies infantils i càncer cerebral en adults tal com ho demostren algunes revisions epidemiològiques, malgrat la baixa incidència d'aquestes patologies.

A la vista del revol que l'anunci de la MAT Castellonenca està desencadenant entre els veïns dels pobles, ONG mediambientals, APNAL-Ecologistes en Acció, GER-Ecologistes en Acció, GECEN i SEO/BirdLife, jo em pregunte: tanta falta fa?

La línia projectada, de segur traslladarà als pobles un model energètic "no desitjat" i, a més a més, amb uns costos innecessaris i inassumibles, negoci d'un monopoli privat, havent de carregar-nos amb una colossal infraestructura que, a banda de tot el que he comentat d'impactes de salud i ambientals, també afectarà especialment al turisme rural, vinculat al patrimoni natural, geològic i cultural de molts dels pobles per on ha de passar,.

Voleu dir que aquesta obra gegantina respon a alguna de les necessitats de Castelló i els altres pobles per on ha de passar? El projecte ja ha passat la fase d'al·legacions, quants ajuntaments l'hauran rebutjada? Quants hauran demanat la seua paralització?

Es continuarà destruint el territori per construir una autopista energètica? No hi ha opcions alternatives més lògiques? De segur que si, a mi, que no sóc entés en el tema, se m'acuden dues, aprofitar els corredors, les torres que ja existeixen o fer una interconnexió soterrada.

No us sembla que en cas d'estimar-se imprescindible aquesta actuació, seria encertat s'optara per soterrar la línia i així aconseguir evitar l'impacte que poden generar les torres? Diuen que es veuran fins i tot a 40 quilòmetres de distància. Però clar, de segur que si açò no és fa, serà per qüestió econòmica, aleshores com quedem? És o no és un negoci el que finalment es busca per part de REE?


Ja no em val doncs allò de "són les despeses inevitables del progrés", ja que afavoreix la centralització i monopolitza la producció. Que no ens enganyen, no, no m'agrada aquest negoci, i prou.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada