La ciutat

La ciutat

diumenge, 12 de febrer del 2017

Un estrepitós fracàs.

Coincidint amb una altra notícia també esperada, l'arribada a la diòcesi del nou bisbe Josep Maria Cases Deordal, publicava el número 10.343 de "El Mediterraneo" del diumenge 13 de febrer de 1972 a la seua pàgina tres com a notícia important, l'inici, el dia anterior, fa just hui 45 anys, de la retirada dels cables de la desapareguda xarxa de troleibusos.

El troleibús era un vehicle híbrid, entre tramvia i autobús, era una espècie d'autobús elèctric que prenia el corrent de dos cables mitjançant dos troles anomenats popularment perxes.

Tot i que des dels anys 40 del segle passat el troleibús va ser considerat un mitjà de transport revolucionari en unir-se al desplaçament mitjançant l'energia elèctrica la flexibilitat i suavitat de la marxa sobre neumàtics i malgrat despertar un interés al nostre poble per part de la Diputació Provincial d'instaurar una xarxa de troleibusos a la Plana, la tramitació administrativa va ser molt lenta, havent de passar quasi 20 anys entre la redacció del projecte inicial, aprovat el 1942 que contemplava la construcció d'una línia amb servei de viatgers i mercaderies des de Benicàssim fins a la Vall d'Uixó i l'inici incomplet del servei, el 18 de juliol de 1961 del tram comprés entre el Grau, Castelló i Vila-real, de tan sols 11 quilòmetres de longitud, essent l'empresa "la Valenciana" l'encarregada d'explotar la línia.

Malgrat que en principi el servei va prestar-se amb certa normalitat, no va arribar a 5 anys la vida del troleibús a Castelló, d'una banda les deficiències en les instal·lacions i d'altra en el material mòbil, feien que la circulació dels troleibusos fora cada vegada més irregular. El 26 de juny de 1966 va paralitzar-se definitivament el servei.

17 milions de les antigues pessetes, de l'any 1961 foren invertits i poc rendibilitzats, pels 60.000 habitants que la ciutat contava en aquells anys. Els troleibusos de la Plana mai van aconseguir allò que des de la presidència de la Diputació, el seu cap, el senyor Ferrer Forns buscava, elevar la categoria de la nostra província i recuperar la forta inversió econòmica de la mateixa Diputació.

Els quatre "tròlei" Pegaso que van arribar a circular per Castelló, dels 10 inicials que contemplava el projecte, van quedar aparcats per molts anys a la cotxera construïda per aquest servei, situada a l'eixida de la ciutat, a l'avinguda de València, edifici que en l'actualitat és seu del parc mòbil de la Diputació.

Van haver de passar quasi sis anys més perquè els fils de la catenària, amb una tensió inicial de 600 volts, començaren a desaparèixer del cel de la ciutat, i molts anys més perquè ho feren els pals de formigó que els sustentaven.


Vint anys de projecte i obres per una explotació de poc més de cinc anys. I molts més anys perquè desaparegueren primer "els fils" i després "els postes" Abans i també ara, vist des de la distància, tot va ser un estrepitós fracàs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada