La ciutat

La ciutat

dimecres, 1 de febrer del 2017

Les "gens modernes" bicicletes públiques: BiciCas.

Les ciutats que desitgen desenvolupar i ser competitives en medi ambient i desenvolupament urbà han d'apostar per sistemes alternatius a la mobilitat diària. La bicicleta és un dels sistemes alternatius de mobilitat a les ciutats, però no tots els sistemes de promoció en les diferents ciutats són iguals.

L'augment de desplaçaments a les nostres ciutats consolida la implantació de sistemes de préstec de bicicletes públiques com una alternativa idònia per als desplaçaments urbans, no soles des de el punt de vista de la mobilitat sinó també per a la millora del medi ambient i la salut de la ciutat.

El sistema de préstec de bicicletes públiques permet disposar d'una nova opció de transport públic ràpid, flexible i pràctic, així com promocionar entre els ciutadans l'ús d'un mitjà de transport urbà saludable.

Ambicia't, Salenbici, Girocleta, Combici, Rebiciclate, Tubici, Bicibiur, Bicing, Valenbisi, Saforbici, Mibisi o el nostre Bicicas en són clars testimonis de l'aposta de diferents ajuntaments per implantar i mantenir un servei de préstec de bicicletes.

Fem història. A Castelló va implantar-se fa tot just 9 anys, al gener del 2008, dins el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible. Els 4 primers anys va ser un servei gratuït, a partir del gener del 2012 va començar a ser de pagament. L'any següent, el 2013, el servei va començar a incloure publicitat privada tant a les mateixes bicicletes com a les diferents bases. L'empresa Promo-Public va ser l'adjudicatària i això va suposar un increment de recaptació municipal "d'uns quants milers d'euros" anuals extres, concessió que sembla encara continua.

Amb el pas dels anys el servei va anar modernitzant-se, amb increment des de les 6 inicials bases i les 140 primeres bicicletes, fins a l'actualitat amb un parc de més de 250 bicicletes i 50 estacions o la millora en els sistemes d'agilitat i accessibilitat de cara al potencial usuari, amb nous sistemes d'accés i "app oficial" per a mòbils, arribant-se així a superar els 825.000 préstecs en l'any 2016.

Però parlem del que ens interessa, les bicicletes. Aquestes en el cas de Castelló no presenten un disseny diferenciat del de les bicicletes comercials, per tal d'impedir el seu robatori com tampoc estan dissenyades per a la màxima durabilitat, tenint en compte que estan les 24 hores a la intempèrie. 

És veritat que cada bicicleta té un número i és identificada pel sistema informàtic cada cop que s'ancora a una estació, això permet controlar el temps del trajecte, així com el seu manteniment, però no és suficient per una màquina tan senzilla.

I arribem al fons del problema... El manteniment. Poc, quasi gens, s'ha avançat en els 9 anys d'història d'aquest servei. Les bicicletes són idèntiques a les del primer model, senzilles, fràgils, sense renovació de disseny, ni cap avanç pel que fa a la seua robustesa, pes, grandària de roda, marxes, frens..., només si hem de ser francs, una millora: el llum inicial que era "a piles" i calia "emportar-se'l" cada usuari a casa, amb el trastorn que açò suposava i que va portar com a conseqüència que ningú el fera servir, va modificar-se i va incloure's a cada bicicleta un sistema d'il·luminació fixe, i pare vosté de contar, en modernització res de res.

He llegit en algun lloc que el consistori es gasta anualment en aquesta concessió un poc més de 500.000 euros i que ara en aquest 2017 s'anuncia una pujada de 100.000 euros en el contracte de BiciCas amb la finalitat primordial d'aconseguir que l'empresa adjudicatària faça una renovació de la flota de bicicletes a la vegada que una considerable millora en el manteniment de les actuals.

Senyor Rafa Simó, regidor delegat de l'àrea d'Ordenació del Territori, Mobilitat i Àrea Metropolitana, responsable directe del servei, ara és un bon moment per plantejar-se una modernització de les bicicletes, i mantenint el sistema d'ancoratge original, per  allò d'estalviar, les màquines sí poden ser molt més modernes, robustes i atractives.

Exemples hi ha molts, només cal pegar-se "una volteta" pels diferents pobles i ciutats del nostre país per veure que, les bicicletes públiques de qualsevol d'elles, presenta un disseny molt més atraient que les nostres, també a Castelló volem ser moderns en aquest camp, ara és un bon moment per aconseguir-ho...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada