La ciutat

La ciutat

dilluns, 2 d’octubre del 2017

La caseta de la pedra en sec...prefabricada. ("Todo mi gozo en un pozo")



Avui, primer dilluns del mes d'octubre la Unió Internacional d'Arquitectes (UIA) celebra el Dia Mundial de l'Arquitectura, promovent al voltant d'aquest data activitats organitzades per les diferents associacions d'Arquitectes de tot el món.

El Col·legi Oficial d'Arquitectes de la Comunitat Valenciana volent sumar-se a la commemoració del Dia de l'Arquitectura, va programar ja el passat dissabte visites arquitectòniques al Fadrí, a la Cocatedral i tota una sèrie de tallers infantils en la plaça del Mercadet.

A la vegada el Col·legi Territorial d'Arquitectes de Castelló amb col·laboració de l'Ajuntament, la Diputació, l'empresa de construcció Restore i el magatzem de materials Gres Babiloni, va publicitar i promoure la construcció d'una caseta de pedra en sec a la Plaça l'Hort dels Corders amb la finalitat de mostrar als ciutadans les característiques d'aquesta tècnica constructiva tan particular, a més de recolzar la seua candidatura a ser declarada Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO. Allò semblava d'entrada curiós i interessant, tot un procés poc o gens vist per molts veïns de la ciutat.

Les casetes de pedra en sec, construccions peculiars del nostre entorn rural i que no genera cap residu, ja que les pedres es recolzen unes a les altres sense necessitat de material d'agarre, van servir per molts anys de refugi temporal i solien estar integrades a parets o marges o bé aïllades a les serralades. Encara a les comarques de l'interior en podem trobar de mol ben conservades. Segons l'ús i dimensió en trobem de pastors, per al bestiar o pròpies de zones agrícoles.

Construïdes amb la finalitat de servir de refugi o cobert temporal en cas de pluja, tronada estival, pedregada, etc., o per resguardar-se del vent fred de l'hivern o per a protegir-se del sol i la calor de l'estiu, moltes d'elles han arribat als nostres dies.

El procés de construcció no era fàcil ni senzill. Abans de començar el propietari s'havia de proveir de la pedra necessària, que obtenien directament del procés d'arrabassament de la parcel·la o d'un pedregam proper. El material s'amuntegava al voltant d'on havia de construir-se la caseta per tenir-lo fàcilment a l'abast.

Generalment l'amo era qui elegia el lloc on construir-la i el paredador qui en traçava la planta. Tot seguit s'excavava el fonament no massa fons per la duresa del terreny, llevant l'escassa coberta vegetal fins a descobrir una veta de pedra i, a partir d'ací començava a alçar-se el mur.

Les pedres s'anaven agafant a tall del muntó i únicament se n'apartaven les peces més grosses i llargues per a les cantoneres i per a la llinda, i les lloses per a la coberta. Les pedres més voluminoses s'empraven per a alçar els llenços de la paret, mentre que a l'ànima del mur s'arreglaven les pedres més irregulars i les juntes es reblien amb cascall.

Una vegada alçat el mur, es cobria mitjançant la tècnica de la falsa cúpula o aproximació de filades de pedra. S'anaven tancant les diferents filades, que fins a arribar a dalt es feien cada vegada més estretes, i per últim es cobria amb una llosa que fa el paper de clau. Naturalment el grandària de la volta estava condicionat per la mida de les lloses. Si aquestes eren grans, la volta era més plana, si les lloses eren menudetes, la volta havia d'arrencar de més avall i fer-se més alta d'acord amb el principi de gravetat. Tot seguit es tirava damunt una capa de cascall perquè fera més fort. Tota una tècnica i encara hui en dia un art !!!

A la vista del que acabem de dir, no ha de resultar gens senzill ni ràpida la seua construcció, cal tenir "gràcia", a la vegada que en moltes ocasions, cal d'un esforç titànic. Per això l'expectació davant la proposta del Col·legi Territorial d'Arquitectes de Castelló va despertar molta curiositat i interés.

Tanmateix, la desil·lusió va ser gran. La caseta que va "alçar-se" a la plaça va ser "prefabricada", tota de lloses i quasi idèntiques, quan en realitat les lloses són una part tan sols de la caseta, de manera que com a testimoni val però, aquells que vam acostar-nos per veure realment el treball d'un o més paredadors vam quedar una mica decebuts. Fins i tot la falsa cúpula semblava quasi plana.

Tot i que la iniciativa va resultar curiosa no va ser suficient per a arribar a conéixer aquesta faceta peculiar del nostre patrimoni, perdent l'oportunitat d'apropar-nos, tot i els panells explicatius, a un interessant vincle històric i cultural. Llàstima esperava molt més...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada