La ciutat

La ciutat

dimecres, 7 de febrer del 2018

El "Xato", el "Mosca" i el 442.




Podrien ser mals noms d'algunes famílies del raval del meu estimat Castelló, però no, en realitat són els noms populars que durant el periode de la guerra civil van rebre dos dels avions que van sobrevolar les nostres comarques portant la por i la destrucció a la població civil, tant del bàndol nacional com republicà.

El Xato fou en realitat el Polikarpov I-15, aparell dissenyat per l'enginyer aeronàutic soviètic, Nikolai Polilàrpov el 1932, un avió biplà, amb dues ales, molt maniobrable i dotat amb una bona autonomia de vol, considerat un dels caces més famosos de la guerra i que més ha estimulat l'imaginari popular.

Quan va esclatar la guerra civil espanyola, l'URSS va enviar-ne més d'un centenar a la República juntament amb un grapat de pilots experimentats. A més d'aquells aparells importats, 200 unitats més van ser muntats als aeròdroms de Sabadell, Reus o Vilafranca.

El Mosca va ser el nom que va rebre l'altre aparell que juntament amb el xato van conformar el gruix de les Forces Aèries de la República Espanyola. El Polikàrpov I-16, un monoplà d'ala baixa amb tren d'aterratge retractil que funcionava a mà i amb una gran novetat sobre l'I-15, que portava la cabina tancada tot i que molt estreta.

Xato i mosca eren avions lletjos, curts i grassos per la seua època, inestables I difícils de pilotar tot i que tenien un gran avantatge eren molt maniobrables per enfrontar-se als aparells de la Còndor o als caces italians del bàndol nacional.

I si porte al record hui i ara aquests aparells és perquè aficionat al senderisme com sóc, he visitat aquest matí el recentment recuperat camp d'aviació de Vilafamés, el 442, antic aeròdrom d'uns 11.000 metres quadrats on a més a més de la pista d'aterratge i del refugi antiaeri de l'Estat Major del camp i d'unes trinxeres transitables he pogut contemplar el perfil d'un pilot i un perfil d'un "Xato" a escala real.

El de Vilafamés sembla va ser el primer aeròdrom de la quarta regió àrea que abastava les províncies de Terol, Castelló, València, Alacant i part de Conca. El juliol de 1938 i després de servir als republicans va passar a mans franquistes assignant-se a la legió còndor. Acabada la guerra, l'any 1940 va ser definitivament desmantellant.

Ara, quasi 80 anys després de molts esforços i moltes dificultats, torna a reviure com a museu. Per ser un museu especial, a l'aire lliure, haurien estat del tot necessàries unes estructures per a subjectar els panells informatius i interpretatius molt més resistents i protegides de les que s'han instal·lat, doncs per la influència de l'oratge i en estar a la intempèrie, algun dels panells explicatius, cas per exemple del que informa sobre el refugi antiaeri, en tres idiomes i amb la possibilitat d'ampliació informativa mitjançant un codi QR, hui ja es trobava a terra.

D'altra banda, sent com és l'únic recurs turístic d'aquestes característiques que tenim a la província, és una veritable llàstima que no estiga gens indicat el seu accés des de la carretera si vens des de Castelló, i que el recinte tot i comptar amb unes cordes i pals de senyalització i protecció, àrea de pic-nic, així com unes reixes que barren el pas a algunes trinxeres, estiga "desangelat", li manque la força i el caliu del què en realitat vol representar per tot el poble.

De moment crec que poc o molt poc pot arribar a contribuir aquest projecte en l'ampliació i diversificació de l'oferta turística de Vilafamés, un dels pobles més bonics de tot el territori nacional. Sens dubte, s'ha treballat i molt en la recuperació del 442, però se li pot i se li deu treure molt més de profit a aquesta "bressol provincial" del "Xato" i del "Mosca".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada