Ahir, va ser el 9 de juny, o "el quaranta de maig", que com diu el refrany ja ens podem llevar "el sayo", que segons el diccionari de la REA es correspon amb aquella peça de vestir folgada i sense botons que cobreix el cos fins al genoll, coneguda popularment com a "casaca", una de les peces "de tapar" més importants al llarg de la història i ara en clar desús
Una dita popular aquella,
que té el seu equivalent en la nostra llengua amb la que diu: "Fins al 70
d'abril no et lleves ni un fil", i que potser s'ajuste més al clima del
centre i nord de la Península que al de la Comunitat Valenciana on els rigors
de l'estiu es manifesten abans que al nord.
A Espanya van ser els torroners de la zona interior d'Alacant els que van començar a dedicar-se a fabricar gelat amb l'excedent de torró de Xixona, neu i llet, creant-se el 1927 la primera empresa dedicada a la fabricació i producció de gelats: Indústries Frigorífiques d'Alimentació, coneguda per tots i popularitzada com Frigo.
A partir dels anys 60 de segle
XX i amb el desenvolupament turístic de la costa llevantina a la vegada que
s'anava perdent l'essència del gelat artesà, a Frigo va eixir-li la
competència, amb l'empresa Camay, recordada pel seu eslògan: "Helados
Camay, mejores no hay", envanint el mercat espanyol de sabors amb
colorant, aromes i bases preelaborades.
Porte al record hui l'empresa dels gelats Camay, i el seu anunci dels gelats, que tot just ara fa 50 anys, apareixia al periòdic Mediterraneo al costat del de la cervesa "Stark-Turia" o la ja més que coneguda "Coca-Cola".
Una empresa que només uns
anys després va ser comprada per la multinacional Suïssa Nestlé, traient-li una
lletra a la marca, passant de gelats "Camay" a "Camy" i
evolucionant "el polo tradicional" amb l'aparició dels més que
recordats "camyjet" i "colajet", tricolors i trisabors,
xocolata, llimona i taronja, en el primer cas, i llimona, cola i xocolata, el
segon, i que per afavorir "la seguera" l'empresa obsequiava amb una
xicoteta figura de plàstic, un cosmonauta, cada compra.
Frigo va haver
d'espavilar-se i malgrat que en els anys 70 també és comprada per Unilever,
empresa multinacional britànic-holandesa que en l'actualitat tots reconeixem
pels seus gelats "heartbrand" i el logo del coret, amb el
"magnum" com a gelat insígnia, va popularitzar els
"dràcula", "frigo-pie" o "calipo".
Així, al hui referit en la
premsa del moment dels gelats Camay, que a Castelló eren distribuïts per
l'empresa GECISA, ubicada al carrer Herrero, s'unia també la difusió
radiofònica oferint el producte, mitjançant una falca publicitària de caràcter
nacional i que presentava també un eslògan que va fer-se arxipopular en l'època
"nanay, si no són camay" i que podeu escolar punxant sobre l'enllaç: CAMAY
Fent realitat allò tan socorregut del temps no passa debades i tot evoluciona, ara són tantes les marques i els tipus de gelats que podem trobar al mercat que és del tot impossible conèixer-los tots. Ací teniu només una mostra de les novetats que podeu gaudir en aquests dies de Nestlé o de Frigo: extreme nata, maxibon wafle, bombon milka, Stick sándwich oreo, i mars, snikers, Spiderman o el gelat de nocilla.
La litúrgia màgica del primer gelat de l'estiu ja va formant part de la nostra memòria més remota. El temps dels gelats ja ha arribat, és impossible resistir-se'n, generen una sensació de benestar al nostre cervell i disminueixen l'estrés i l'ansietat. Xa que bons que eren! Redéu que bons que són!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada