Seixanta dies després del diumenge de Resurrecció, específicament el dijous que segueix al nové diumenge després de la primera lluna plena de primavera de l'hemisferi nord, o cosa que és equivalent, el dijous posterior a la solemnitat de la Santíssima Trinitat, que és el diumenge següent a la Pentecosta, hui, el dia 3 de juny, el 154 d'aquest any, l'església catòlica celebra, o més adient és dir celebrava, la festa del Corpus, amb la finalitat de proclamar i augmentar la fe dels creients en la presència real de Crist en el Santíssim Sagrament, atorgant-li públicament el culte d'adoració.
I dic celebrava perquè amb contades excepcions, Toledo, Puenteareas Granada, Priego de Córdoba o Sevilla, el Corpus, des de l'any 1990, a
la resta del territori espanyol i per acord entre el Govern central i la
Conferència Episcopal Espanyola, va traslladar-se del dijous al diumenge,
deixant de ser festius com tampoc ho eren els altres dos dijous importants dins
la litúrgia, el Dijous Sant i el dia de l'Ascensió.
La festa dedicada al Corpus naix a la Itàlia medieval (1264) i aviat es va expandir per Europa a l'ésser confirmava en 1317 per Joan XXll com festeig de caràcter processional i que des dels seus començaments es va revestir dos caràcters que ha conservat fins als nostres dies, la d'apoteosi de festa religiosa, per estar dedicada a la presència veritable de Crist en l'Eucaristia, i la de concentració de tots els veïns d'un mateix poble, que amb la presència dels seus sants patrons, realcen la cerimònia litúrgica a la catedral i la posterior desfilada. Per molts anys va ser la que major significació pública va tenir i va convertir-se en referència de les altres festes.
Al llarg de molts segles, sempre va ser una de les tradicions
festives més importants a la ciutat, i amb una gran participació veïnal; una
festa que en ser tan massiva, exercia diferents papers
socials, representava d'una banda la difusió de la ideologia del poder,
l'organització de l'estructura jerarquitzada de la societat, essent un mirall
que reflectia l'ordre social establert i que, per molts anys, va interessar
mantenir, on cada classe social ocupava exactament el lloc que li corresponia.
Els més poderosos estan més a prop del Santíssim, mentre que els més febles es
troben més allunyats.
Va ser a mitjans dels anys setanta de segle XX quan va aparéixer la primera temptativa de revitalització de la festa, de la mà d'algunes persones especialment geloses de les tradicions populars o mitjançant la creació de l'associació de dansants del Corpus, creada el 1991, amb la finalitat de mantenir i revitalitzar les danses dels nanos, gegants i cavallets, potenciant la festa civil, a la vegada que el 2007 es va constituir l'associació d'amics del Corpus, per tal d'organitzar la processó i donar esplendor a l'esmentada solemnitat religiosa, encarregant-se la construcció de la carrossa ostensori per al trasllat i processó de la custòdia del Santíssim que va eixir per primera vegada l'any següent.
I així fins a l'any passat pel confinament i aquest any
encara per precaució en què tot va canviar, la festa va anar mantenint les dues
manifestacions que es complementen entre si, conservant cadascuna la seua
identitat. La popular, a través de la gent del poble, que juga amb les escenes,
els costums, les arrels i la història, i la religiosa, barroca a través del
temps, que culmina la part sacra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada