La ciutat

La ciutat

dimarts, 17 de febrer del 2015

Insostenible o imprescindible, tant s'hi val, no la volem.



Ja fa uns mesos, tal vegada allà per la fi de l'estiu passat, vaig veure enganxada a un pal elèctric la “pegatina” que acompanye a aquest escrit. No vaig donar-li massa importància doncs no entenia ben bé el seus significat. Intuïa un rebuig elèctric i poca cosa més.

Ara, hui mateix, a un diari local torne a trobar-me amb un titular No habrá línea de muy alta tensión provincial” que m'ha fet vindre a la memòria aquella enganxina i he començat a tirar del fil...

Una línea de Molt Alta Tensió (també coneguda com MAT), és una infraestructura promoguda per transportar l'energia elèctrica en tensions elevades. Són autèntiques autopistes energètiques amb torres d’uns 80 metres d’altura que no subministren electricitat a les nostres cases, indústries o comerços, sinó que servixen per a traslladar l’excedent energètic a l’exterior, i en definitiva, que les elèctriques guanyen més diners.

La xarxa Red Eléctrica Española, transportista únic i operador del sistema elèctric espanyol, gestor de les infraestructures elèctriques, recolzada pel Ministeri de Medi Ambient, considera una actuació d'Interés Públic la creació d'una d'aquestes MAT, la coneguda com l'eix Morella-La Plana, que afecta directament a 17 municipis de la nostra província, inclosa la pròpia capital, i que ha de formar part del nou eix de transport a 400 quilovols que es ramificarà per tot el País amb l'objectiu d'incrementar les possibilitats de la xarxa elèctrica actual.

D'altra banda escorcollant una mica et trobes que aquest eix Morella-La Plana està despertant més recels, oposició i rebuig entre veïns, agricultors i ecologistes dels municipis afectats per la proximitat del seu traçat als 17 nuclis urbans afectats, que no ha sigut consensuat en cap moment, que significa una espasa de Dàmocles per als pobles i les seues economies pel que suposen aquestes torres, i és que els estudis que relacionen aquestes línies elèctriques amb determinades malalties s’acumulen, doncs sembla que aquestes enormes torres desprenen una gran quantitat d’energia electromagnètica i segons l’OMS els casos de leucèmia infantil, càncer, depressió, Alzheimer i altres malalties augmenten en els seus voltants.

Serà així o no serà? Seran beneficioses i d'interés públic o per contra seran danyoses per la població? El que sí és cert és que la desinformació és absoluta a les localitats afectades: Morella, Cinctorres, Castellfort, Ares del Maestre, Vilafranca, Atzeneta, La Torre d’en Besora, Benassal, Culla, Les Useres, Vall d’Alba, Vilafamés, Sant Joan de Moró, La Pobla Tornesa, Castelló de la Plana, Borriol i Almassora,

I s'haurà tingut en compte a l'hora del traçat l'impacte turístic, paisatgístic i mediambiental que suposa tota una cicatriu de 50 metres d'amplària al llarg de tants i tants quilòmetres? I que passarà quan haurà de travessar paratges protegits inclosos en la Xarxa Naatura 2000? Hi haurà compliment de les disposicions de la UE en matèria mediambiental i d'hàbitat?

Front totes aquestes inquietuds no seria millor advocar per un canvi de model, per un sistema elèctric basat més en un autoconsum i eficiència? Tal vegada per totes aquestes raons i pors és pel que alguns veïns dels pobles afectats continuen vigilants, realitzant un seguiment dels tràmits i vetllant per què es respecten les normes internacionals. Podu veure diferents accions punxant sobre el següent enllaç: NOMAT  

La polèmica està servida: exportar electricitat amb afavoriment del negoci de les companyies elèctriques i, impacte visual sobre el paisatge, problemes de seguretat, incendis forestals, morts massives d'aus o generació de camps electromagnètics altament nocius per la salut... Lucre d'elèctriques o utilitat pública? Progrés, futur o caos? Insostenible o imprescindible? Vosaltres mateixa...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada