Ja fa uns mesos, tal vegada allà
per la fi de l'estiu passat, vaig veure enganxada a un pal elèctric la
“pegatina” que acompanye a aquest escrit. No vaig donar-li massa importància
doncs no entenia ben bé el seus significat. Intuïa un rebuig elèctric i poca
cosa més.
Ara, hui mateix, a un diari local
torne a trobar-me amb un titular “No habrá línea de muy alta tensión
provincial” que m'ha fet vindre a la memòria aquella enganxina i he començat a tirar
del fil...
Una línea de
Molt Alta Tensió (també coneguda com MAT), és una infraestructura promoguda per
transportar l'energia elèctrica en tensions elevades. Són autèntiques
autopistes energètiques amb torres d’uns 80 metres d’altura que no
subministren electricitat a les nostres cases, indústries o comerços, sinó que
servixen per a traslladar l’excedent energètic a l’exterior, i en definitiva,
que les elèctriques guanyen més diners.
La xarxa Red Eléctrica Española,
transportista únic i operador del sistema elèctric espanyol, gestor de les
infraestructures elèctriques, recolzada pel Ministeri de Medi Ambient,
considera una actuació d'Interés Públic la creació d'una d'aquestes MAT, la
coneguda com l'eix Morella-La Plana, que afecta directament a 17 municipis de
la nostra província, inclosa la pròpia capital, i que ha de formar part del nou
eix de transport a 400 quilovols que es ramificarà per tot el País amb
l'objectiu d'incrementar les possibilitats de la xarxa elèctrica actual.
D'altra banda escorcollant una
mica et trobes que aquest eix Morella-La Plana està despertant més recels,
oposició i rebuig entre veïns, agricultors i ecologistes dels municipis
afectats per la proximitat del seu traçat als 17 nuclis urbans afectats, que no
ha sigut consensuat en cap moment, que significa una espasa de Dàmocles per als
pobles i les seues economies pel que suposen aquestes torres, i és que els
estudis que relacionen aquestes línies elèctriques amb determinades malalties
s’acumulen, doncs sembla que aquestes enormes torres desprenen una gran
quantitat d’energia electromagnètica i segons l’OMS els casos de leucèmia
infantil, càncer, depressió, Alzheimer i altres malalties augmenten en els seus
voltants.
Serà així o no serà? Seran
beneficioses i d'interés públic o per contra seran danyoses per la població? El
que sí és cert és que la desinformació és absoluta a les localitats afectades:
Morella, Cinctorres, Castellfort, Ares del Maestre, Vilafranca, Atzeneta, La
Torre d’en Besora, Benassal, Culla, Les Useres, Vall d’Alba, Vilafamés, Sant
Joan de Moró, La Pobla Tornesa, Castelló de la Plana, Borriol i Almassora,
I s'haurà tingut en compte a
l'hora del traçat l'impacte turístic, paisatgístic i mediambiental que suposa
tota una cicatriu de 50
metres d'amplària al llarg de tants i tants quilòmetres?
I que passarà quan haurà de travessar paratges protegits inclosos en la Xarxa
Naatura 2000? Hi haurà compliment de les disposicions de la UE en matèria
mediambiental i d'hàbitat?
Front totes aquestes inquietuds no
seria millor advocar per un canvi de model, per un sistema elèctric basat més
en un autoconsum i eficiència? Tal vegada per totes aquestes raons i pors és
pel que alguns veïns dels pobles afectats continuen vigilants, realitzant un
seguiment dels tràmits i vetllant per què es respecten les normes
internacionals. Podu veure diferents accions punxant sobre el següent enllaç: NOMAT
La polèmica està servida: exportar
electricitat amb afavoriment del negoci de les companyies elèctriques i,
impacte visual sobre el paisatge, problemes de seguretat, incendis forestals,
morts massives d'aus o generació de camps electromagnètics altament nocius per
la salut... Lucre d'elèctriques o utilitat pública? Progrés, futur o caos?
Insostenible o imprescindible? Vosaltres mateixa...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada