La ciutat

La ciutat

divendres, 6 de febrer del 2015

Temps moderns



 Aquest és el títol d'una pel·lícula molt coneguda del 1936, escrita, dirigida, produïda i protagonitzada per Charles Chaplin, que mostra un reflex de les condicions desesperades de les quals és víctima un treballador de la classe obrera en l'època de la Gran depresfió nort-americana.

Una pel·lícula que transmet clarament un missatge: una crítica al sistema capitalista, mostrant el treball mecanitzats la producció en cadena, els salaris baixos, l'estrés, l'opressió, fins i tot la fam i la pobresa i injustícia social de la classe treballadora.

En definitiva és una aguda reflexió sobre el que ha suposat per a la humanitat la idea de progrés desencadenat per la industrialització massiva. Advertint-nos sobre els perills de la deshumanització de les persones que entren en els engranatges industrials com si foren una peça més, que es transformen en un apèndix del maquinisme i que es converteixen en un número.

I m'ha vingut a la memòria aquest gran film en llegir la ressenya a la premsa, sobre la visita que ahir dijous va fer el president del Govern Nacional, el senyor Mariano Rajoy a la planta de Ford a Almussafes on va anunciar-se per part del president de la companyia, el senyor Fields, que Ford Espanya augmentarà la seua producció en aquesta fàbrica de l'horta de València, un 40% respecte de l'any anterior, del 2014, de manera que en aquest 2015 seran 400.000 els vehicles que es fabricaran, sent, per tant, el sector automobilístic el cap tractor de la recuperació de l'economia espanyola.

Jo, que voleu que us diga? Tinc els meus dubtes. Però el que més em crida l'atenció són els números, les quantitats en relació a les unitats. Producció de 400.000 cotxes en un any, en 365 dies, o el que és el mateix, 1095 al dia, 45 a l'hora, 3 vehicles enllestits cada 4 minuts !!!! Serà possible?

No conec la fàbrica, no conec les instal·lacions però he llegit que des de la seua inauguració el 1976 i fins l'any passat 2014, es a dir en 38 anys s'han fabricat 10 milions de vehicles, el que suposa una mitjana que no arriba als 250.000 anuals. Ara, treballant en tres torns de treball i especials de cap de setmana, amb una plantilla de vora 10.000 treballadors, s'ha d'assolir un augment de 150.000 vehicles produïts.... no sé, no sé, molts cotxes em semblen, tot i que siguen exportats a molts i molts països.

Es possible que el procés productiu siga revolucionari, que la producció industrial en cadena de muntatge haja deixat pas a les línies de producció, que cada treballador tinga una funció específica i que les màquines siguen les més desenvolupades del moment, però enllestir un vehicle en poc més de cada minut em sembla quasi un miracle.

També és veritat que va ser el senyor Henry Ford qui va incorporar per primera vegada a la producció industrial el concepte de cadena de muntatge i que va fer que fora un dels conceptes de productivitat més poderosos de la història, per tant, experiència en tenen un bon grapat, però, sóc escèptic.

Tanmateix estiga errat i Ford fabrique tots els vehicles que diu vol fabricar aquest any, i a més a més els venga, això servirà per traure de la por la malmesa economia valenciana i fer-la créixer, que falta fa, tot i que jo...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada