Aquest és el títol d'una
pel·lícula molt coneguda del 1936, escrita, dirigida, produïda i protagonitzada
per Charles Chaplin, que mostra un reflex de les condicions desesperades de les
quals és víctima un treballador de la classe obrera en l'època de la Gran
depresfió nort-americana.
Una pel·lícula que transmet
clarament un missatge: una crítica al sistema capitalista, mostrant el treball
mecanitzats la producció en cadena, els salaris baixos, l'estrés, l'opressió,
fins i tot la fam i la pobresa i injustícia social de la classe treballadora.
En definitiva és una aguda
reflexió sobre el que ha suposat per a la humanitat la idea de progrés
desencadenat per la industrialització massiva. Advertint-nos sobre els perills
de la deshumanització de les persones que entren en els engranatges industrials
com si foren una peça més, que es transformen en un apèndix del maquinisme i
que es converteixen en un número.
I m'ha vingut a la memòria aquest
gran film en llegir la ressenya a la premsa, sobre la visita que ahir dijous va
fer el president del Govern Nacional, el senyor Mariano Rajoy a la planta de
Ford a Almussafes on va anunciar-se per part del president de la companyia, el
senyor Fields, que Ford Espanya augmentarà la seua producció en aquesta fàbrica
de l'horta de València, un 40% respecte de l'any anterior, del 2014, de manera
que en aquest 2015 seran 400.000 els vehicles que es fabricaran, sent, per
tant, el sector automobilístic el cap tractor de la recuperació de l'economia
espanyola.
Jo, que voleu que us diga? Tinc
els meus dubtes. Però el que més em crida l'atenció són els números, les
quantitats en relació a les unitats. Producció de 400.000 cotxes en un any, en
365 dies, o el que és el mateix, 1095 al dia, 45 a l'hora, 3 vehicles
enllestits cada 4 minuts !!!! Serà possible?
No conec la fàbrica, no conec les
instal·lacions però he llegit que des de la seua inauguració el 1976 i fins
l'any passat 2014, es a dir en 38 anys s'han fabricat 10 milions de vehicles,
el que suposa una mitjana que no arriba als 250.000 anuals. Ara, treballant en
tres torns de treball i especials de cap de setmana, amb una plantilla de vora
10.000 treballadors, s'ha d'assolir un augment de 150.000 vehicles produïts....
no sé, no sé, molts cotxes em semblen, tot i que siguen exportats a molts i
molts països.
Es possible que el procés
productiu siga revolucionari, que la producció industrial en cadena de muntatge
haja deixat pas a les línies de producció, que cada treballador tinga una
funció específica i que les màquines siguen les més desenvolupades del moment,
però enllestir un vehicle en poc més de cada minut em sembla quasi un miracle.
També és veritat que va ser el
senyor Henry Ford qui va incorporar per primera vegada a la producció
industrial el concepte de cadena de muntatge i que va fer que fora un dels
conceptes de productivitat més poderosos de la història, per tant, experiència
en tenen un bon grapat, però, sóc escèptic.
Tanmateix estiga errat i Ford
fabrique tots els vehicles que diu vol fabricar aquest any, i a més a més els
venga, això servirà per traure de la por la malmesa economia valenciana i
fer-la créixer, que falta fa, tot i que jo...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada