La ciutat

La ciutat

divendres, 15 d’abril del 2022

La processó del silenci...

És ben sabut que ací, a Castelló, la manifestació popular més significativa de la Setmana Santa es celebra aquesta vesprada-nit, es tracta de la històrica processó del Sant Enterrament, l'únic acte conjunt de totes les confraries penitencials de la ciutat; una manifestació de religiositat, que si es manté en la que ha estat la seua transformació en els darrers anys, és difícil trobar-li sentit de conjunt.

L'antiga tradició castellonenca ha derivat en un esdeveniment social que sembla de molt poc valor cultural vinculat al territori, i de valor religiós contradictori, i que malgrat que en els darrers anys sembla atreure una atenció significativa dels castellonencs que s'amunteguen a l'inici d'aquesta, transcorre sense quasi veïns i fidels en la segona part del seu recorregut.

Va ser la Molt Il·lustre Confraria de la Puríssima Sang de Jesús qui va donar forma al llarg dels segles a aquesta processó, a la qual en 1977 es va afegir la Confraria de Pau i Caritat; després es va incorporar, tot i no ser una confraria penitencial, la Venerable Ordre Terciària Caputxina, a qui va seguir el 1991 la Confraria de Santa Maria Magdalena. La darrera incorporació va venir de la mà de la Confraria del Crist de Medinaceli, aportant a la tradicional processó les seues imatges i peanyes, la seua música i tot un seguit de manifestacions amb les quals s'ha difuminat l'estètica barroca que caracteritzava durant segles la processó castellonenca.


En la postguerra, escultors autòctons com Tomàs Colón, Joan Baptista Porcar o Joan Adsuara es van preocupar d'integrar les noves escultures processionals de la Confraria de la Sang en els cànons propis de l'estil barroc al qual responien les imatges salvades del conflicte, conformant una unitat.
Però aquesta va trencar-se quan la Confraria de Pau i Caritat en 1987 va afegir "la pietat" del vila-realenc Pedro Gil, que no harmonitzava amb la imatgeria de la Sang ni amb l'estètica mantesa a la processó fins aquell moment.

Tampoc l'escultor de Navajas, Manolo Rodríguez, autor de la imatge de Santa Maria Magdalena penitent, per a aquella confraria, va integrar-la en l'estètica pròpia i tradicional de la Setmana Santa de Castelló. Però tot i que l'any 2006 es va incorporar a la processó la imatge del Crist de Medinaceli, del gadità José M. García Gallardo, respectant, ara sí, l'estètica barroca, la unitat estava ja malbaratada per les anteriors incorporacions i per altres imatges artísticament poc rellevants per tractar-se d'obres d'escaiola fabricades en sèrie als tallers gironins d'Olot principalment.


I si no vols "caldo" dues tasses diuen al meu poble.
L'any 2016 la processó va incorporar una nova imatge, un crucificat de grans dimensions, fet en poliespà per un artesà faller, que portat per una associació d'exlegionaris, va suposar una innovació insòlita que no va deixar indiferent per la seua sorpresa a ningú, perdent-se definitivament a la processó el seu atribut més important, l'estil propi.

També en l'àmbit musical, la processó va anar desvirtuant-se amb la incorporació de canvis i modes com la importació d'una tradició pròpia del baix Aragó les bandes de tambors i bombos, que res té a veure amb la nostra tradició i trets identitaris. Trobem el seu so competint amb les diferents agrupacions vocals que acompanyen les imatges de la Sang, amb els tabals i dolçaines de Pau i Caritat, aquests almenys fidels a les arrels tradicionals de la ciutat, i amb la incomprensible incorporació d'una banda de cornetes i tambors d'estil andalús.

Processó del silenci? Només resta en la memòria dels més grans el silenci que singularitzava aquest solemne i simbòlic enterrament i que les capelles de música polifònica o d'instruments de vent embellien, un silenci que en alguns períodes històrics va arribar a donar nom a la mateixa processó.


La imponent imatge del Crist Jacent, carregada d'història local i d'un profund i humanitzador simbolisme que tanta gent desconeix, transita pels carrers de la vila tancant una barreja de mobles, escultures, vestits i músiques sense cohesió ni coherència,
per no parlar d'aquells comportaments que res tenen a veure amb Castelló, com la desfilada d'homes vestits de militars amb les seues armes, l'espectacle d'alçades i baixades a pols de les peanyes, o els crits i dedicatòries d'algun capatàs que, de segur, tant de bo estiga errat, tornarem a veure i sentir aquesta vesprada-nit.

Però cal reconéixer que, tal vegada aquestes manifestacions, que fan bona collita d'aplaudiments, aquesta concepció de la processó haja estat el motiu d'una certa recuperació d'aquesta, d'un èxit alié al motiu que el Sant Sepulcre representa.

No sé com s'haurà concebut aquest any la processó, a la nit ho veurem, però molt em tem que el seu sentit i singularitat cultural i religiós, definitivament haja quedat oblidat, front una indiferència religiosa que, creix a bon ritme, acabant trencant el sentit de conjunt de la que des de sempre es considerava la nostra processó com la "processó del silenci".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada