O millor dit nou retard, ja que ni tan sols s'ha iniciat l'actuació prevista.
A les darreries del mes
d'octubre de l'any 2018, l'alcaldessa de la ciutat Empar Marco i l'aleshores
regidor d'Ordenació del Territori, Rafa Simó, van presentar un projecte de
remodelació integral del Caminàs, en el tram comprés entre Sant Jaume de
Fadrell i Lledó, amb més de 4 milions de pressupost, que s'havia de finançar a
través dels fons Edusi i que anava a transformar el vell camí hortolà en un
corredor verd per als vianants i una via cicloturista,que connectaria les
ermites que es troben en aquest tram: Fadrell, Sant Josep, Sant Isidre i Lledó,
afavorint la mobilitat sostenible i promoguent la recuperació del mateix camí i
dels adjacents de Vinamargo i Vell de la Mar.
Un projecte ja redactat que incorporant mobiliari urbà, jardineria, zones de descans arbrat, enllumenat i senyalització, anava a licitar-se abans de finalitzar el 2018, i havia de ser clar exemple del nou model urbanístic que s'estava impulsant des del Pla General de la ciutat., amb l'objectiu que les obres s'iniciaren en el primer semestre del 2019 i, amb un període d'execució estimat de deu mesos, de manera que a hores d'ara haurien d'estar més que finalitzades.
Però malgrat que
l'ajuntament va presentar aquesta iniciativa
amb el finançament prèviament
concedit, no va poder-se dur a termini. La raó que l'equip de Govern va donar
va ser que faltava un informe de la Conselleria de Medi ambient i, com que no
va poder-se completar la tramitació administrativa en el període que tenia
concertat, es retardava l'execució del projecte i, es posava en perill el
cofinançament rebut dels fons Edusi.
De rebot i per no perdre's aquest finançament, l'Ajuntament va modificar el seu plantejament inicial, invertint els diners europeus en la remodelació del camí de la Plana, que havia de finançar-se completament amb fons municipals, i per primera vegada, fins a resoldre els problemes amb l'informe de la Conselleria, va deixar-se "aparcat" fins a nova orde, el projecte de Caminàs. Tot indicava que l'informe no arribava per un problema de taxes entre Generalitat i Ajuntament per la cessió del Caminàs a l'estar definit com a via agropecuària. Aquest entrebanc va impossibilitar tirar endavant el concurs públic el 2019.
I van passar més de 15 mesos
fins que el febrer del 2020, Generalitat i Ajuntament, van arribar a un acord
mitjançant el qual la Generalitat compensaria les taxes que l'ajuntament
abonava, retornar-les a través d'altres projectes o col·laboracions. Tan
difícil hauria estat arribar a aquest acord amb anterioritat? No ho entenc.
Superat l'entrebanc, la mateixa memòria i el mateix projecte van tornar a ser remesoss al Ministeri per optar de nou al seu finançament a través dels fons europeus, convençuts que en els successius mesos hi hauria notícies positives des del Govern. Seria ara ja el moment de veure l'inici de les obres?
Doncs no, va arribar la
covid-19 i "segon aparcament",
les previsions es van deixar en
"stand by" al suspendre's els procediments administratius. No
obstant això, un cop es van reprendre al juny, el govern castellonenc va
fixar l'horitzó al setembre, sempre
pensant a llançar el concurs públic abans d'acabar 2020. Però la realitat
novament va ser una altra i a mesura que anava avançant el calendari, es veia
la necessitat de replantejarnovament els
temps.
Va finalitzar 2020 sense novetats, tot un contratemps en el full de ruta de l'equip de Govern, que novament confiava fins i tot a haver licitat l'obra civil. El que en principi es considerava una qüestió de temps per rebre la resposta, tornava a fer-se més llarg del que s'esperava...
Ara hui, 19 d'abril del 2021
torna el Caminàs a escena. L'Ajuntament més d'un any després de sol·licitar la
incorporació del projecte a la convocatòria de Fons Europeu de Desenvolupament
Regional , fa públic que torna a deixar en suspés, per tercera vegada, la
reforma ja que el Ministeri d'Hisenda continua sense pronunciar-se; així
l'execució continuarà aparcada, que no descartada, a l'espera de rebre el
vistiplau de l'Estat per garantir el finançament procedent de Brussel·les.
Aquesta situació d'impàs, després del que ha passat en els darrers anys, impedeix establir nous terminis tant sobre la licitació com respecte a l'inici i finalització de l'actuació tot i que es tracta d'una obra prioritària i essencial.
Fins quan s'haurà
d'esperar? Caldrà modificar el projecte? Caldran els mateixos diners? Algun dia
s'iniciaran les obres? Beneficiarà algú aquest nou "aparó"? Preguntes
i més preguntes sense resposta; malpensa i encertaràs diuen al meu poble...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada