La ciutat

La ciutat

dimecres, 24 d’abril del 2024

Fracàs…

No sé l’equip de govern municipal com qualificarà aquests resultats, però per mi només hi ha una paraula per explicar-ho: fracàs. Hi ho dic així amb totes les lletres perquè en una ciutat que supera els 175.000 habitants que, per definir els objectius i possibles modificacions del Projecte Bàsic i d’Execució per l’acabament de la Ronda Oest, tan sols hagen estat 18 els veïns participants en la consulta oberta a tothom  és tot un fracàs.

Sent encara alcalde de la ciutat el senyor Gozalbo i president de la Generalitat el senyor Lerma, a la fi dels anys 80 del segle passat, va iniciar-se l’ambiciós projecte de creació d’una ronda exterior que, projectada amb una longitud de vora 15 km, havia d’envoltar tota la ciutat.  A un primer tram  de la ronda sud, va seguir-li una segona fase, la ronda est i una tercera la ronda nord, però  més de 30 anys després el cercle encara no està tancat, li falta l’anomenat tram de la ronda oest.

Després de molt pregar, l'anterior alcaldessa, Amparo Marco va aconseguir la promesa del president de la Generalitat, aleshores Ximo Puig, d'impulsar aquest últim tram, encara que tot s'ha de dir, la cosa no va passar de gaires bones intencions i pocs compromisos signats.


Va redactar-se un projecte bàsic
del que havia de ser l’acabament de l’obra, plantejant-se el possible traçat que hauria de tenir la nova carretera, i aportant diferents solucions per resoldre les complicades cruïlles de l'estructura viària sobre els obstacles amb què es trobarà, la cruïlla amb la carretera de Borriol, la proximitat de l'UJI i la necessitat d'afavorir un accés a aquella, els encreuaments del riu Sec  i de la carretera d'Alcora, i la connexió amb la ronda sud a la Rotonda del Ministeri, inaugurada al seu moment amb el sobrenom de la més gran d'Espanya.

I va arribar el canvi de govern municipal i el mes de novembre passat, el nou equip PP+VOX va decidir sometre a la participació ciutadana les solucions del projecte obrint les propostes fetes pels tècnics i convidant els veïns a aportar propostes per enllestir el disseny final.


Per fer factible aquella participació
es van publicar dates, duració i direcció on remetre l’enquesta de consulta, al mateix temps que, per tractar d’incentivar la participació ciutadana i dels distints col·lectius socials, tècnics i polítics, va realitzar-se el 22 de novembre una jornada informativa a l’edifici Urban, facilitant-se també la consulta de tota la documentació “en paper” així com diferents panells informatius, acudint a l’edifici “Quatre Cantons”.

La resposta ciutadana ha estat minsa, escassa i anecdòtica. Després d’ampliar-se el termini inicial per presentació, del dia 2 en què inicialment finalitzava fins al 22 de desembre, quan va tancar-se aquell, el nombre  d’enquestes presentades, només foren 18, majoritàriament d’homes, residents a la zona, amb estudis superiors i amb una edat que abastava dels 25 als 65 anys, que van valorar, d’una banda,  allò que els mereixia el paisatge resultant i els recursos paisatgístics representants i, per una altra, proposar possibles alternatives en els diferents aspectes.


Ara, des de l’ajuntament  i reconeixent que la participació ha estat molt més baixa de l’esperada, es fa públic un document INFORME DE RESULTADOS en què a través de 360 pàgines s’extrauen les conclusions del procés i on destaca que el 59% dels participants, 10 veïns?, consideren perllongar i concloure la ronda Oest, destacant entre les aportacions la necessitat de millora de les vies de servei que donen accés als habitatges, l'increment de les zones verdes, emprant espècies autòctones, i la utilització de materials fonoabsorbents. Col·locant pantalles acústiques i jugant fins i tot amb els nivells del terreny.

S’anuncia la licitació d'una part de les obres pel segon semestre de l'any després de la signatura entre l'Ajuntament i la Conselleria del conveni de col·laboració, dins un pla plurianual,  amb les primeres expropiacions per part de l’ajuntament que afectaran les parcel·les que es localitzen al tram entre la rotonda de l'UJI i la carretera Alcora i el concurs públic per a l'execució de l’obra incoat pel Consell.

S'iniciaran les obres el 2025? S'acceptaran les propostes dels 18 veïns? La història aquest anell dura ja massa temps, estem tots massa farts de promeses i esperes; desitge que aquest fracàs en la consulta no es veja augmentat en un fracàs major en expectatives. L'espera és ja massa llarga....

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada