Els sistemes de “bicicleta pública” es poden definir com a serveis de préstec que permeten prendre una bicicleta en un punt i tornar-la en un altre de diferent. La unidireccionalitat dels seus viatges és la característica essencial que la distingeix d'altres conceptes de préstec. La implantació d'aquests sistemes és un fenomen que s'ha donat els darrers anys en l'àmbit mundial.
Espanya és un cas especial
pel que fa a la bicicleta pública perquè és un dels països amb més experiència
i més sistemes implantats. Al terme municipal de Castelló va implantar-se fa
més de 16 anys, el gener del 2008, promogut i gestionat per l'Ajuntament
dins del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible 2007-2015 i va ser a partir del
2013, quan el servei va incloure publicitat privada en les
bicicletes i bases, fet que va suposar uns ingressos extres per la
municipalitat.
Tot i que va nàixer per oferir una alternativa al transport motoritzat privat per desplaçar-se per dins la ciutat de Castelló a la vegada que millorar el medi ambient urbà mitjançant una reducció dels problemes de contaminació atmosfèrica, acústica i visual i reforçar el teixit social i els valors cívics integrant la bicicleta comunitària a la vida urbana quotidiana de la ciutat, i que el nombre d’usuaris no ha parat de créixer en el pas dels anys, les bicicletes mai han estat “ni modernes, ni actuals, ni estèticament agradables”, tal vegada perquè des del primer moment els responsables municipals no van ficar massa èmfasi en el fet que l’empresa concessionària del contracte tinguera en compte aquest aspecte.
Amb passat els anys i cada
dia resulta més evident que el sistema necessita una renovació íntegra. Els
vehicles estan molt fets malbé, les parades s'han quedat obsoletes, el sistema
d'ús dels vehicles pot ser àmpliament millorat, ja que en aquests anys la
tecnologia ha avançat àmpliament.
Sembla que amb una concessió i contracte més que caducat s’anuncia que novament l’empresa castellonenca Maquiver S.L. propietat de la família Garcés, concessionària fins aquest moment del servei, ha estat l'única que ha concorregut a la nova licitació i que, s’ha fet amb el nou contracte per un import global de més de 12 milions d’euros, comprometent-se a oferir millores substancials del servei.
Quines millores? S’ha
publicitat que les modificacions més significatives faran referència a
l’augment del nombre de bancades, ampliació dels ancoratges, augment de la
flota de bicicletes elèctriques, així com a la reposició dels vehicles,
però en cap cas es parla d’una renovació integral, adaptada als nous temps.
Llàstima que no diga res del
canvi total, de la modernització del servei, de fer-lo adient a la segona
dècada del segle XXI. Només cal eixir de la ciutat i anar a altres ciutats
veïnes, València, Màlaga, Valladolid, Bilbao o Las Palmas, per no parlar de Madrid
o Barcelona per veure quina diferència de servei, quina diferència en
l’estètica i funcionalitat dels vehicles.
Podrem veure algun dia circular pels nostres carrers bicicletes equipades amb GPS, pantalla per conéixer l'estat de la bateria i la velocitat, rodes antipunxada o llum de frenada? No, no estic somniant, aquests vehicles ja circulen per Madrid i Barcelona.
La tecnologia actual permet
també que en arribar al seu destí, puguen aparcar-se els vehicles en una base
que, com passa en alguns casos, estiga plena, simplement bloquejant el cadenat
contra vàndals que porten incorporat els nous models. Serà possible ara a
Castelló? Com Sant Tomàs, soc incrèdul.
Que l’ajuntament o la
concessionària demanen i oferisca un horari més llarg, que el servei de la
web o l’app de gestió puguen arribar a ser més àgils i eficients, o que
Maquiver S.L. es comprometa a renovar la flota de bicicletes, si aquestes són
models de fa 20 anys, poc o gens avançarem en un servei que fique a la ciutat
al capdavant dels préstecs.
Alguna cosa caldrà fer per a aconseguir que tot i ser més de 33.000 els usuaris que al llarg d’aquests anys hem fet ús en alguna ocasió del servei, en l’actualitat i en una ciutat que supera els 160.000 habitants, siguen poc més de 5000 el que tenen l’abonament en vigor.
Senyors de l’equip de govern
fa ja mig any que van crear la nova targeta ciutadana per facilitar la
mobilitat i on s’havien d’incorporar en una primera fase els serveis de
transport urbà, TRAM, BICICAS i préstec bibliotecari, que se n’ha fet al
respecte? No anem bé.
Trobe que ara, i en el cas
del nou contracte bicicas tornarem a perdre l’oportunitat de pujar al carro, o
cal millor dir a la bicicleta, que ens faça avançar cap a un territori millor,
amb més qualitat de vida, més modern i sostenible, i això que no estem parlant
de pocs diners…
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada