La ciutat

La ciutat

dissabte, 15 d’abril del 2017

Dia de meditació...



La meditació descriu la pràctica d'un estat d'atenció concentrada sobre un objecte extern o pensament. A l'àmbit religiós, s'ha distingit entre oració (oral) i meditació (mental), reservant-ne a la segona un significat espiritual, familiaritzant la ment amb la virtut.

Al segle XXI, el de la pressa, el dels canvis permanents, el de la globalització, l'estrés i l'ansietat, el de la velocitat, la capacitat de concentrar-nos i mantenir l'atenció en un temps sostingut, no és tasca fàcil.

Observar i conèixer els moviments de la ment requereix quietud. En el cristianisme, la meditació té un enfocament clarament cristològic. El cristià tracta de dirigir el seu pensament cap a Déu, la Seua paraula o la Seua obra, i per aconseguir-ho, emprem algun llibre o escrit, la Bíblia, els textos litúrgics del dia o diferents reflexions dels sants o pares de l'església, també la música sacra té com a finalitat servir al recolliment o la pràctica religiosa.

D'altra banda hi ha dies en què l'església ens convida particularment a meditar, hui Dissabte Sant, segon dia del Tridu Pasqual, dia de repòs mentre Jesús baixa "als inferns" a traure d'allí els justos, dia en què no hi ha sagraments, és, tal vegada, el millor dia per fer meditació escoltant música sacra.

He de confessar-vos que no sóc massa aficionat a la música clàssica i menys encara a la música sacra religiosa, però tinc un company que ho és i molt, i a través d'ell vull convidar-vos a fer que tingueu un recolliment interior ajudats per tres meravelles musicals adients a la Setmana Santa; de segur que us tan si sou creients com no, us portaran a un món de pau i de tranquil·litat.

En primer lloc us convide a escoltar una passió oratòrica, una passió musical, composta entre 1727 i 1729 per Johann Sebastian Bach, "La passió segons Sant Mateu "que consta de 2 grans parts conformades per 68 números, desenvolupant-se una fantàstica sensació estereofònica mitjançant el seu doble cor i orquestra, que dialoguen constantment. Existeixen actualment moltes i molt diverses interpretacions d'aquesta obra mestra. Ací podeu escoltar una versió: PASSIÓ
 
D'una època anterior, de finals del XVI és la segona peça que vull comentar-vos. Composta pel sacerdot, organista i mestre de capella Tomàs Luís de Victoria es tracta d'una obra polifònica renaixentista "l'Officium Hebdomadae Santae", 37 composicions motets, lamentacions, responsoris i himne, oferides a la Santíssima Trinitat. Aquests "Officium" es cantaven al fer-se de dia, quan encara la foscor envaïa les naus de les catedrals. Podeu també gaudir de l'obra mitjançant la interpretació que els monjos de l'abadia de Silos ens han deixat: OFFICIUM-1 i OFFICIUM-2

La tercera composició que sens dubte ens convida al recolliment i a la meditació en aquest Dissabte de solitud és una obra musical creada pel compositor italià Gioachino Rossini amb forma de seqüència litúrgica sobre uns versos tradicionals catòlics del segle XIII (la pregària Stabat Mater) atribuïts al papa Innocenci III o al frare franciscà Jacopone da Todi que va ser estrenada en la seua versió completa el 7 de gener de 1842 coneguda com a Stabat Mater, consta de 10 parts, de les quals només sis van ser escrites per Rossini, completant el treball el seu amic Giovanni Tadolini, sent, tal vegada el sisé moviment, "Sancta Mater", destinat a quartet, la peça més coneguda. Podeu escoltar-ho mitjançant el següent enllaç, gràcies a una gravació feta a Salzburg el 2011 i retransmesa per ORF-2, un canal de televisió d'Àustria:STABAT MATER

Dissabte Sant, també hui en temps de pressa, la música sacra, pot donar-nos el sentit de la Glòria de Déu. Un bon moment per escoltar aquestes o altres que des de l'ancestral gregorià, passant per l'emocionalitat del barroc i arribant als compositors actuals contemporanis ens ajuden a captar la força significativa del misteri celebrat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada