El port de Castelló és un dels més desconeguts de l'Estat. Situat en una posició poc estratègica, i tenint com a inconvenient la proximitat dels grans ports de València i Barcelona, és, però, un conjunt comercialment estable i que té al seu darrere una gran història, en la que ressalta una data, la de hui, 16 de març de 1891, dia en què va col·locar-se la primera pedra per a la construcció del Moll de Llevant, que va donar origen al port actual.
Els inicis del Port estan
vinculats a la vocació exportadora de la província. Una vocació que en aquells
anys, darrer quart del segle XIX, la protagonitzen fonamentalment el sector de
la taronja i els enviaments de rajoles procedents de les fàbriques d'Onda a
diferents indrets del món.
La seua història, la del
port ve de lluny, ja al segle anterior, al XVIII, durant el regnat de Carles
IV, l'ajuntament va reclamar la construcció d'un port artificial i es va
projectar una primitiva construcció, però no va poder-se dur a terme tot i
estar pressupostat.
En 1833 la vila de Castelló
va rebre el nomenament de capital de la província, fet que va renovar l'ambició
de la població de comptar amb un port artificial, d'acord amb el seu nou
estatus.
Entre 1841 i 1847 van tenir
lloc dues iniciatives al respecte: l'Ajuntament va sol·licitar a la regent
Maria Cristina que el Grau de Castelló pogués importar productes colonials i
estrangers, per la qual cosa es va plantejar la necessitat de renovar el Camí
Vell de la Mar; d'altra banda el governador Campoamor va projectar un camí-passeig
des de Castelló fins al Grau, com a primer pas per aconseguir el ja anhelat
port.
A partir de 1865
l'Ajuntament, juntament amb un grup de contribuents format per rellevants homes
de negocis castellonencs, remet una sol·licitud a Isabel II, amb el disseny fet
pel jove enginyer Leandre Alloza per a la construcció del port, projectant-se
un únic moll a Llevant, un moll d'abric i ancoratge, que permetera el refugi
dels vaixells en cas de temporal, al costat de la roca de Sant Vicent, que
s'endinsava 430 metres al mar.
Però a causa de les
constants lluites en el període entre les diferents faccions polítiques i el
fet que s'havien d'expropiar els terrenys per a la construcció de la via del
ferrocarril i així, començar a extreure pedra de la pedrera de les Serretes, a
tocar de la Magdalena, les obres no s'iniciarien fins al dilluns 16 de març de
1891, fa tot just hui 128 anys.
Diuen les cròniques que el
poble en massa va acudir a presenciar l'imponent acte, que la comitiva va
desplaçar-se des de l'ajuntament fins al Grau amb el tramvia, "la
Panderola", que infinitats de banderoles i gallardets guarnien els carrers
i que l'espectacle va resultar d'allò més emotiu en el moment en què va
aparéixer el primer tren carregat de pedres que s'havien d'abocar a la mar,
pedres que van ser beneïdes i llançades a la mar pel governador civil, entre
les exclamacions d'alegria i aplaudiments de tot el públic present, calculat en
més de vint mil persones.
I malgrat que els problemes
en la construcció van continuar, amb la mort de l'alcalde impulsor Ruiz-Vila en
1893 i del mateix Alloza l'any següent, el projecte va tirar endavant i amb
l'inici del nou segle, el 1902 es crea la Junta d'Obres del Port, organisme que
donarà l'impuls definitiu a la construcció.
Hui, 128 anys després del
seu inici, el nostre port compta amb una intensa activitat comercial i està
situat dins dels 10 ports de l'estat espanyol en el rànquing d'importació i
exportació de contenidors, sustent econòmic del Grau i de molts veïns de la
ciutat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada