Anit i abans d'ahir a la nit
van tenir lloc les "galanies" a les Regines de les Festes de Castelló
i les seues Corts d'Honor, uns actes destinats fonamentalment a enaltir la
gràcia, gentilesa i virtuts de la dona castellonera.
Uns actes que coordinats per
la Junta de Festes han estat dirigits i produïts per Xarxa Teatre el grup de
teatre de carrer amb més ressò internacional de les nostres terres, sinònim
d'èxit i innovació en totes les seues produccions.
Unes galanies on a més a més
dels protocol·laris moments de la pujada i baixada a l'escenari, de totes i
cadascuna de les xiquetes i senyoretes representants del món de la festa, i de
les també repetitives ofrenes de pleitesía a les màximes representants festeres,
el públic assistent espera amb curiositat dos moments que són els que fan o han
de fer diferent i singular cadascun dels dos actes: el fil conductor de la nit,
l'espectacle, i les paraules del galantejador/a, aquella persona elegida,
triada, per a lloar i destacar l'elegància, prestància, distinció, finor i
altres virtuts que caracteritzen a les regines i per extensió a totes les dones
castelloneres.
I ací és on entra de ple
l'encert de la coordinació i de la producció, ací és on s'esperava l'encert en
la tria de la Junta de Festes i de Xarxa Teatre en la direcció. I, que voleu
que us diga? El títol del post ja dona pistes, per mi, i per moltes de les
persones que van acompanyar-me en aquestes dues nits al Palau de la Festa, els
actes van resultar presentables, correctes, dignes, perfectes, adequats, però
molt, massa tradicionals i poc arriscats, amb poca innovació i imaginació.
Unes galanies que passaran a
la història "sense pena ni glòria", havent-se perdut un bon moment,
una bona ocasió, recordant-se que començàvem a celebrar la 75 edició de les
renovades festes, per llançar-se cap al futur, innovant, incloent-hi noves
pautes, nous camins.
Ja sé que innovar en uns
actes com aquests no ha de ser gens fàcil, però també és veritat que si es
confia la producció a una companyia de teatre no textual, de l'alçada d'Els
Comediants, Dagoll Dagom, Sèmola Teatre, La Fura dels Baus, El Tricicle, La
Cubana o Vol Ras, per citar-ne alguns dels semblants, el resultat, almenys en
allò que anomenem popularment "espectacularitat" en aquestes galanies
va aconseguir-se en contades ocasions.
Emprar com a fil conductor
per la galania infantil una inicial adaptació del musical de Julie Taymor, El
rei lleó, intentant transportar als xiquets i espectadors des de l'exotisme
africà al Castelló, amb un paral·lelisme en la recerca de la terra, l'aigua i
la llum com a vinculació amb les nostres arrels va resultar poc comprensible
pel públic, gens entés pels mateixos xiquets i amb una pobra posada en escena,
que no va aconseguir "l'espectacularitat" ni la màgia d'una nit
infantil.
I si l'espectacle del
divendres no va ser innovador, tampoc el que vam contemplar anit va resultar
nou. Poca escenografia que cridara l'atenció, més del mateix, guió tradicional
i pinzellades d'una setmana festera que, per alguns moments semblava un
espectacle dels que estem acostumats a veure al Vítol. Crec, sincerament, que
Xarxa no va estar a l'altura de les expectatives. Culpa del guió?, de manca
d'idees?, de temps per preparar-los?, de pressupost?, no ho sé, però no es
tracta de buscar culpables, es tracta de reflexionar si de cara a l'exterior,
de cara a la internacionalització, a atraure forasters i visitants, aquests
actes "tenen tiró".
El millor de les dues nits,
les Regines, Corts d'Honor i Madrines, que amb el seu saber estar i somriure
van omplir l'escenari i, la sensacional actuació de la renovada Banda Municipal
que, amb el seu nou director, va donar un aire musical diferent del que
tradicionalment es venia fent, i això va notar-se, suposant una de les poques i
agradables innovacions.
Caldrà avançar i molt en la
producció d'aquests actes si volem que realment siguen màgics, emotius,
innovadors i enaltisquen l'esperit de les castelloneres, ànima de les festes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada