La ciutat

La ciutat

dimarts, 5 de març del 2019

De l'òpera a les festes, al circ musical...


Les festes de la Magdalena de 1959 van celebrar-se des del dissabte 28 de febrer fins al diumenge 8 de març. Tot just hui fa 70 anys, dia 5 de març va ser dijous i el diari local "Mediterraneo" que aleshores costava la mòdica quantitat de 1'50 pessetes, es feia ressò en la seua segona pàgina d'un acte que havia de celebrar-se aquella mateixa nit al Teatre Principal, organitzat per l'aleshores "Junta Central de Festejos" i que, segons crònica del mateix diari de l'endemà va constituir tot un rotund èxit.

Es tractava de la representació de l'òpera "Il barbiere di Siviglia" de Rossini, interpretada en els seus principals papers per Manuel Ausensi, Nuria Ribas, Fausto Granero, Manuel Gas i Canuto Sabat, dirigida pel mestre Adrian Sardó.

Crida i molt l'atenció que en 1959 es poguera portar una òpera al Principal de Castelló i, més encara que hi haguera prou de públic perquè aquesta resultara interessant. Però si això ja de "per se" resulta curiós, més encara si ens adonem que al dia següent, i per part de la mateixa companyia es posara en escena una segona òpera, en aquest cas "Maruxa" de Amadeo Vives.

Segons llegim al "Festividades", revista festera que editaven Carlos Murria i Vicente Escura i que aquell any va eixir al carrer al preu de 9 pessetes, les dues "funcions de gal·la" del teatre van estar dedicades a l'òpera, i és de suposar que començant pel mateix President de la "Junta Central", el senyor Pedro Botella, passant per la Regina d'aquell any, la senyoreta Maria Antonia Ribés Fernández i seguint per tota la seua cort d'honor, degueren gaudir d'aquells espectacles que podien veure's al nostre teatre "per Madalena".

De segur que donava categoria a les festes representar òperes dins la setmana festera, així, a més a més del 1959 que acabem de recordar, en 8 dels 10 anys que van entre 1952 i 1961 es representen òperes dins la setmana de festes, a saber, el 20 de març del 52 Marina de Arrieta, el 25 de març del 54, Aida de Verdi i La Bohemia de Puccini el 17 de març del 55. Manon de Massenet el 8 de març del 56, la Traviata de Verdi el 14 de març del 58, i com semblava que Verdi agradava al públic castellonenc, Rigoletto el 18 de març del 60, tancant el cicle Tosca de Puccini el 9 de març de 1961.


Després vindrien els anys del "Parador de Fiestas" el popular Hostal de la llum, envelat decorat amb làmpades i rebosters, un espai ubicat en la cruïlla entre els carrers de l'arquitecte Maristany, l'Hort dels Corders i la Ronda del Millars, un lloc per a rics on poder gaudir ara de les millors figures de la cançó del moment, Rocio Jurado, Karina, El duo dinàmico, Manolo Escobar..

I passen els anys i arribem a la segona dècada del segle actual, i si revisem els programes oficials i oficiosos que van coneixent-se de la setmana festera, ens trobem amb molts concerts i punxades, la majoria d'ells amb diverses bandes i dj's en cartell, des de primera hora de la tarda, allò quepopularment anomenem "tardeo", fins ben entrada la matinada, en molts escenaris repartits en carrers i places, on Junt de Festes, Colles i Gaiates, competeixen que no es complementen, durant 9 dies. Aquest 2019 pel que ve anunciant-se, hi haurà per a tots els gustos, o no, vés a saber... Dandy Wolf, La Caja Negra, Replicantes, Amor de madre, Kinky Band, Jarana, Kasparov, Los Inhumanos, Juan Nadie, Mondo Ritmic, Los Makis, Patxi Ojana, Bertín Osborne, Nancys Rubias, Café Quijano, Macaco, Efecto Pasillo... 

Xifres que donen una idea de l'enorme circ musical que es posa en peus a Castelló la setmana de les festes, però d'òpera ni rastre, eren altres temps...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada